THE VOCAL TECHNIQUE OF SONG IN PRESCHOOL EDUCATION

Authors

Keywords:

Musical education, singing, vocal technique, Preschool education.

Abstract

In the process of training undergraduate students in Preschool Education, the subject Music Education and its didactics are introduced, given the presence of music and especially singing in all activities that are developed with children. Hence the need to strengthen the development of vocal technique as one of the singing directions. Despite the actions carried out before and after the emergence of the career, it is urgent to prepare the educator in training to be able to lead this process. The initial diagnosis, the pedagogical practice and the study of the various theoretical positions show that there are limitations in the training of third-year students at the Frank País Municipal University Center. The present work is based on the methodological didactic analysis of the development of singing and vocal technique in the Preschool Education career. To know the problem in question, methods such as analysis-synthesis, historical-logical, modeling, observation, interview and work with sources were used. Indicators and measurement criteria are provided by stages that contribute to a feasible study of these categories in the teaching process.

References

Arredondo, S. (2017). Formación de un cuarteto vocal. Una experiencia en el trabajo comunitario con aficionados. Trabajo de diploma. Recuperado en http://dspace.uclv.edu.cu:8089/handle/123456789/8721

Cruz Jerez, L. (2015). Desarrollo de una técnica vocal lúdica para mejorar la Educación de la Voz en los estudiantes de Docencia Musical de Conservatorio. Tesis previa a la obtención del título de Magister en Ciencias de la Educación. Ecuador.

Hernández Rodríguez, María Elena (2020). Caracterización histórica del proceso de formación pedagógica del Educador de la primera infancia con énfasis en su reafirmación vocacional pedagógica. Revista ROCA. Volumen 16. RPNS: 2090 │ ISSN: 2074-0735.

Hidalgo, K. (2013). La canción como centro de actividades en la escuela. Tolima Colombia: Universidad de Tollima.

Horruitiner Silva, Pedro (2004). La universidad cubana: el modelo de formación. Ciudad de La Habana Editorial Universitaria. ISBN 978-959-16-0676-1.

Melcior, C. (2000). Diccionario enciclopédico de la música. Barcelona: Editorial Labor S.A.

Merzero, A., Ordoñana, J. y Laucirica, A. (2017): El aprendizaje de la técnica vocal: contribución de la metáfora y la imagen. Tempe d Educació. Universitat de Barcelona, España.

Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de estudio de la carrera de Educación Preescolar. Cuba.

Ministerio de Educación Superior (2018). Programa de la asignatura educación musical y su didáctica. Cuba

Sánchez, P. y Guerra, D. (2001).Canto. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación

Published

2022-03-14

How to Cite

Fernández Viñals, D. M., Rojas-Batlle, K. E., Parra Majendié, I. I., Frómeta Navarro, L. F., & Lores Hernández, J. (2022). THE VOCAL TECHNIQUE OF SONG IN PRESCHOOL EDUCATION. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 6(2), 229–247. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2156

Issue

Section

Ideas-Soluciones