EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND THE TRAINING PROCESS

Authors

Keywords:

Heritage, Goals for sustainable development, Education for sustainable development, Training proces

Abstract

The professional's integral formation must pay tribute to the preparation of the students to interpret and to transform the complex reality of the context of acting in pursuit of the sustainable development, which forces big challenges on the preparation of the university cloister to address the pedagogic process the formative process of the races and disciplines specially to in the related thing with the (ODS), for its incorporation. In such sense, learning calls for raising the use of the potentialities of the process of teaching the subjects of study itself and you discipline to make the formation perfect member-humanist of the students as from the integration of the (ODS), to the formative process in response to the need to favor the education for (EDS) the students' sustainable development. The investigation aims at designing a system of activities in Medicina's race, to favor the education for the students' sustainable development. Theoretic methods are used as analysis, the synthesis, and the hermeneutical. Finally a proposal of activities includes metodológicas itself to develop to incorporate them (ODS) to the formative process of Medicina's race. 

References

CEPAL. (2015). Guía metodológica: Instrumentos económicos para la gestión ambiental. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (pp. 73).

COBAS VILCHES, M. E. (2018). La universidad cubana y su vinculación con la sociedad por el desarrollo sostenible. Edumecentro, 10(2), 1-5.

DE LA PEÑA CONSUEGRA, G. & VINCES-CENTENO, M. R. (2020). Acercamiento a la conceptualización de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2).

ESTUPIÑAN, M. M. (2013). La incorporación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible a la didáctica de las ciencias de la naturaleza, en la educación primaria de Villa Clara, Cuba: Alternativas para su evaluación. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), 115-134.

FERRANDO, GARCÍA, S. (2020). La importancia de la educación para el desarrollo sostenible en educación infantil. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10234/192159.

GONZALO MUÑOZ, V., SOBRINO CALLEJO, R., BENÍTEZ SASTRE, L. & CORONADO MARTÍN, A. (2017). Revisión sistemática sobre competencias en desarrollo sostenible en educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 73, 85-108. Recuperado de: http://rieoei.org/RIE/article/.

MINISTERIO DE CIENCIA; TECNOLOGÍA Y MEDIO AMBIENTE. (2016). Estrategia Ambiental Nacional, Provincial y Municipal. Recuperado de: http://repositorio.geotech.cu.

RIECKMANN, M. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. Unesco Publishing. Recuperado de: books.gogle.com

SEVERICHE, C., GÓMEZ, E. & JAIMES, J. (2016). La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Telos, 18(2), 266-281. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/993/99345727007.pdf.

URQUIOLA SÁNCHEZ, O., ZULUETA TORRES, O. R. & LLANO RODRÍGUEZ, R. (2017). La innovación para el desarrollo sostenible: Una experiencia en Cienfuegos, Cuba. Revista Universidad y Sociedad, 9(1), 106-113

Published

2022-10-25

How to Cite

Santiago Ávila, I., & Aldana Aldana, Y. (2022). EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT AND THE TRAINING PROCESS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 7(1), 72–82. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2211

Issue

Section

Ideas-Soluciones