EDUCATIONAL INTERVENTION ON ORAL CANCER IN SCHOOLCHILDREN AGED 15-18

Authors

  • Dalia Annamelia Fernández Paumier Hospital General de Moa
  • Yasmani Vega Gómez Policlínico Docente Rolando Monterrey
  • Sandra Barthelemy Machado Hospital General de Moa

Keywords:

, level of knowledge, Oral cancer, schoolchildren, intervention

Abstract

Due to its situation, anatomy and functions, the oral cavity deserves careful medical attention in the prevention and early detection of oral cancer. An intervention study was carried out in schoolchildren aged 15-18 from the IPU Antonio Fernández in the period from October 2019 to June 2021 with the aim of evaluating the effectiveness of an educational intervention on oral cancer. The universe was made up of the 324 schoolchildren that make up the pre-university enrollment and the sample was made up of 50 of them, selected through a simple random sampling. The research was carried out during three defined periods: a first moment of diagnosis, a second moment of intervention and the last moment of evaluation of the impact of the intervention. This strategy demonstrated a qualitative leap, as a decrease in the level of insufficient knowledge was observed from 86% before the educational intervention to 6%.

References

Batista Marrero, K., Niño Peña, A., & Martínez Cañete, M. (2014). Rol de los factores ambientales en la aparición del cancer bucal. CCM [revista en la Internet]. [citado 2015 Ago 24]; 18(3): 516-521.

Crespo Mafrán, M. I., Riesgo Cosme, Y. D. L. C., Laffita Lobaina, Y., Rodríguez Hung, A. M., & Copello Torres, A. (2010). Instrucción educativa sobre salud bucal en la Escuela Primaria" Lidia Doce Sánchez". Medisan, 14(2), 0-0.

Díaz Martell, Y., & Hidalgo Gato Fuentes, I. (2011). Intervención educativa sobre salud bucal en maestros de enseñanza primaria. Revista médica electrónica, 33(1), 52-59.

Doncel Pérez, C., Méndez Calunga, M., Betancourt Dieste, H., & Castillo, A. (2014). Conocimientos sobre el cáncer bucal en pacientes de Estomatología. Revista Cubana de Medicina Militar, 43(1), 52-60.

Driggs Zayas, A., Caballero Arderi, E., & Nuñez Quevedo, A. (2015). PROGRAMA DE DETECCIÓN PRECOZ DEL CÁNCER BUCAL, MOA, ENERO 2011 A DICIEMBRE 2014: IMPACTO Y DESARROLLO. In Congreso Internacional de Estomatología 2015.

Espeso Nápoles, N., Rivacoba Novoa, E., Fernández Franch, N., & Mulet García, M. (2009). Intervención educativo-curativa en salud bucal para el adulto mayor institucionalizado en casas de abuelos. In II Congreso Internacional «Estrategias y Tecnologías en Estomatología [Internet].

GONZÁLEZ, D. F. V. (2014). Estrategia de intervención educativa para aumentar la percepción del riesgo ante el cáncer bucal (Doctoral dissertation, Tesis en opción al grado científico de doctor en ciencias estomatológicas. Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Cárdenas, Cuba).

Guerrero A., J.M., Prepo S., A.R. y Loyo Á., J.G. (2016). Autotrascendencia, ansiedad y depresión en pacientes con cáncer en tratamiento. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 15(2), 297-309.

Hernández Suárez, A., Espeso Nápoles, N., Reyes Obediente, F., & Rodríguez Borges, L. (2010). Intervención educativo-curativa para la prevención de caries dental en niños de cinco a 12 años. Revista Archivo Médico de Camagüey, 14(6), 1-9.

Izaguirre Pérez, P. M. (2012). Nivel de conocimiento sobre cáncer oral de estudiantes del último año de la carrera profesional de odontología de tres universidades de Lima, en el año 2012.

Jiménez, M. E. F., Pérez, I. R., Lorenzo, N. R., Tarragó, J. M., Auxiliar de Histología, F. C. M., & de Girón, V. (2012) Nivel de conocimientos sobre cáncer bucal en los estudiantes de medicina de la Facultad de Lubango, Huila. Angola.

Mendoza Fernández, M., Ordaz González, A. M., Abreu Noroña, A. D. C., Romero Pérez, O., & García Mena, M. (2013). Intervención educativa para la prevención del cáncer bucal en adultos mayores. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 17(4), 24-32.

Organización Mundial de la Salud (OMS) (2017a). Cáncer. Nota descriptiva. Ginebra: OMS.

Ortiz G., E., Méndez S., L. P., Camargo B., J.A., Chavarro S., A., Toro C., G.I. y Vernaza G., M. B. (2014). Relación entre las estrategias de afrontamiento, ansiedad, depresión y autoestima en un grupo de adultos con diagnóstico de cáncer. Psychologia. Avances de la Disciplina, 8(1) 77-83.

Rodríguez, N., Álvarez Blanco, Y., Cárdenas Pérez, E., Cruz Betancourt, M. C., Morales Pardo, M. I., & Cepero Franco, F. Caracterización de las remisiones del Programa de Detección Precoz del cáncer bucal al segundo nivel de atención en el área norte de Ciego de Ávila. MEDICIEGO [Internet]. 2012 [citado 2016 Mar 19]; 18 (Supl. 1):[Aprox. 26 p.].

San Juan, C. M. G., Manso, B. J. G., & Milá, J. D. G. (2019). Nivel de conocimientos sobre cáncer oral en estudiantes de 3ro a 5to año de Estomatología. MediSur, 17(3), 365-373.

Verdecia Jiménez, A. I., Álvarez Infantes, E., & Parra Lahens, J. (2014). Mortalidad por cáncer bucal en pacientes de la provincia Holguín. Correo Científico Médico, 18(1), 45-54.

Published

2023-03-01

How to Cite

Fernández Paumier, D. A., Vega Gómez, Y., & Barthelemy Machado, S. (2023). EDUCATIONAL INTERVENTION ON ORAL CANCER IN SCHOOLCHILDREN AGED 15-18. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 7(2), 142–157. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2262

Issue

Section

Ideas-Soluciones