THE MOTIVATION FOR THE CONSTRUCTION OF TEXTS DURING THE TEACHING OF WRITING AT THE UNIVERSITY

Authors

  • Elizabeth Caballero Velázquez Universidad de Holguín
  • Gema Gabriela Cantos López Unidad Educativa María Auxiliadora
  • Juanita del Carmen Gómez Anchundia Universidad Laica «Eloy Alfaro de Manabí»

Keywords:

construction of texts, motivation, didactic sequence

Abstract

A didactic proposal was elaborated that guides the work of the university professor to encourage or stimulate the writing of texts. In the research activity and results that are summarized in this article, various theoretical and practical methods were used, such as analysis-synthesis, induction-deduction, observation, survey, interview, and consultation with specialists. The proposal offered contains didactic actions that lead to the motivation of university students to write texts of various types, of which its objectivity, applicability and relevance to the teaching-learning process of writing at the university were verified.

References

Barreras Jiménez, A. D. (2013). Tratamiento metodológico de los componentes funcionales. Enseñanza de la comprensión de textos. Antología Didáctica de la Lengua Española y la Literatura, 12-83.

Domínguez Gacría, I. (2006). Modelo didáctico para la orientación del proceso de construcción de textos escritos. (Tesis doctoral). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. La Habana. Cuba.

García Alzola, E. R. N. E. S. T. O. (1972). Algunos aspectos de la lectura. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.

León, I. (2010). Estrategia didáctica para el tratamiento de los componentes funcionales de la clase de Español–Literatura con el empleo de videoclases en preuniversitario (Doctoral dissertation, Tesis doctoral. La Habana: UCPEJV).

Morales Pupo, B. R, Marrero Aballe, Y. Y y Caballero Velázquez. E. (mayo-agosto de 2019). Concepción del desarrollo de habilidades comunicativas en la formación inicial del maestro. Revista Transformación, 15(2). 156-170. 2019. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207729552019000200156&lng=es&tlng=es

Roméu Escobar, A. (2003). Acerca de la enseñanza del español y la literatura. La Habana. Pueblo y Educación.

Romeu, A. (1999). Aplicación del enfoque comunicativo en la escuela media. Taller de la palabra, 10-50. La Habana. Pueblo y Educación.

Zambrano, L., & Marllory, Y. (2016). El desarrollo de la habilidad comunicativa de comprensión lectora en los estudiantes de la carrera de Educación Primaria de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí en la República de Ecuador. https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/5429

Published

2023-12-07

How to Cite

Caballero Velázquez, E., Cantos López, G. G., & Gómez Anchundia, J. del C. (2023). THE MOTIVATION FOR THE CONSTRUCTION OF TEXTS DURING THE TEACHING OF WRITING AT THE UNIVERSITY. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(2), 158–169. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2436

Issue

Section

Ideas-Soluciones