DIDACTIC PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL SKILLS FOR THE MEDICAL INTERVIEW

Authors

  • Yamilet Sánchez Núñez Sede Universitaria de Sagua de Tánamo
  • Vicente Amado Robles Tomacén Sede Universitaria, Sagua de Tánamo
  • Mayquel Castillo Cisneros Sede Universitaria de Sagua de Tánamo

Keywords:

clinical cases, clinical method, medical principles

Abstract

A didactic procedure based on learning was designed to promote the improvement of professional skills for the medical interview in third-year students of the Medicine degree. In addition to modeling, other theoretical and empirical methods were used such as analysis-synthesis, induction-deduction and documentary review. Carrying out this didactic procedure provides great benefits to students, as it helps them improve their communication with patients, their diagnostic capacity, their empathic skills, promotes medical ethics and increases their self-confidence and security in their interaction with patients.

References

Cantor Isaza, J. F., & Altavaz Ávila, A. C. (2019). Los modelos pedagógicos contemporáneos y su influencia en el modo de actuación profesional pedagógico. Varona. Revista Científico Metodológica, (68). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382019000100019&script=sci_arttext

Cruz Marquez, D., Noda Hernandez, M. D. J., Duarte González, M., García Espinosa, E., & Hernández Echevarría, D. (2023, August). Aplicación web Clínica Virtual de la Universidad Virtual de Salud en Pinar del Río. In Biblioavila2023.https://biblioavila.sld.cu/index.php/biblioavila23/2023/paper/viewPaper/47

Falcón, A. L. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 53-61.https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2137

Fernández Lora, L., & Fonseca Montoya, S. (2016). Aprendizaje basado en problemas: consideraciones para los graduados en medicina familiar y comunitaria en Ecuador. Medisan, 20(9), 2150-2163. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192016000900016&script=sci_arttext&tlng=en

Guerra Macías, I., & González García, T. R. (2023). El aprendizaje basado en problemas como herramienta didáctica para mejoras del desempeño en peritonitis posoperatoria. Edumecentro, 15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742023000100046&script=sci_arttext

Hernández-Barbosa, R., & Moreno-Cardozo, S. M. (2021). El aprendizaje basado en problemas: una propuesta de cualificación docente. Praxis & Saber, 12(31), 36-51. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-01592021000400036&script=sci_arttext

León, C. E. C., & Jiménez, S. A. B. (2016). Aprendizaje basado en problemas. Un análisis crítico. Revista Publicando, 3(9), 341-350. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5833549

Ojeda González, J. J., Iglesias León, M., & León González, J. L. (2021). Diagnóstico de la formación de la habilidad tratar integralmente el dolor en la carrera de medicina en la universidad de Ciencias Médicas de CIENFUEGOS. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 235-241.

Published

2024-06-28

How to Cite

Sánchez Núñez, Y., Robles Tomacén, V. A., & Castillo Cisneros, M. (2024). DIDACTIC PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL SKILLS FOR THE MEDICAL INTERVIEW. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(1), 65–81. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2561

Issue

Section

Ideas-Soluciones