THE RESEARCH PROCESS IN THE TRAINING OF GENERAL COMPREHENSIVE MEDICINE RESIDENTS

Authors

  • Gretzen Aimé Rodríguez Puente Hospital Docente de Mayarí
  • Kirenia Aldana Zapata Policlínico Universitario, Mayarí
  • Niumila Merencio Leyva Policlínico Universitario, Mayarí

Keywords:

postgraduate teaching, comprehensive care, academic training

Abstract

Postgraduate education guarantees the constant improvement of university graduates, where one or more formative and developmental processes concur. To this purpose, the preparation of research process was identified and most of the researches showed insufficiencies, which allowed verifying a lack of scientific information related to this topic. Therefore, the design of educational actions to favor the scientific knowledge of the residents of the specialty of General Comprehensive Medicine belonging to Mayarí and Cueto municipalities was carried out by identifying difficulties related to recent research. The study is observational, descriptive and of transversal type where theoretical and empirical methods were used. From the scientific and investigative point of view, the importance of General Comprehensive Medicine residents training and tutors is demonstrated; the proposed action plan and the design of the tutors' improvement strategy allow strengthening the research process of MGI residents.

References

Adelmar, A. U. (2021, January). Formación de competencia investigativa en aplicación del método clínico–epidemiológico en residentes de medicina general integral. In EdumedHolguín2021. https://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/view/417/0

Álvarez, R. F. E., & Espinosa, J. A. L. (2014). Necesidades de aprendizaje sobre la función investigativa en Medicina General Integral. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 28(3), 498-505. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=58138

Cárdenas de Baños, L., González-García, S., Bencomo García, D., Cruz Segundo, R., Valladares Baena, A., & Jimenez Rodriguez, D. (2021). Caracterización preliminar de los protocolos de investigación de residentes de Ciencias Médicas. Revista Cubana de Reumatología, 23(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1817-59962021000100006&script=sci_arttext

Díaz Rojas, P. A., Leyva Sánchez, E. K., & Carrasco Feria, M. D. L. Á. (2019). El sistema de formación escalonada en Educación Médica en la Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Educación Médica Superior, 33(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412019000100010&script=sci_arttext&tlng=en

González Rodríguez, R. (2020). Caracterización de los trabajos de terminación de la especialidad en Medicina General Integral. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(4). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252020000400017&script=sci_arttext

León González, J. L., Socorro Castro, A. R., Fernández Morera, M. E., & Velasco Gómez, M. D. C. (2020). La tutoría de tesis en los procesos académicos de pregrado y postgrado de la actualidad. Conrado, 16(72), 103-108. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000100103&script=sci_arttext

Ministerio de Salud Pública. (2018). Plan de estudio y programa de la especialidad Medicina General Integral.

Polentinos-Castro, E. (2022). Investigar durante la residencia: por el futuro de la Medicina Familiar y Comunitaria. Revista Clínica de Medicina de Familia, 15(2), 73-74. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1699-695X2022000200073&script=sci_arttext

Quispe-Juli, C. U., Aragón, C. J., & Moreno-Loaiza, O. (2019). Escaso número de tesis enmarcadas en las prioridades de investigación en salud en una facultad de medicina peruana. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 30(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2307-21132019000100007&script=sci_arttext

Vidal Ledo, M., Villalón Fernández, M. J., Montero Casimiro, A., & Sánchez, I. (2010). La atención primaria de salud y la universalización de la enseñanza. Educación Médica Superior, 24(4), 0-0. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412010000400015&script=sci_arttext

Published

2024-06-28

How to Cite

Rodríguez Puente, G. A., Aldana Zapata, K., & Merencio Leyva, N. (2024). THE RESEARCH PROCESS IN THE TRAINING OF GENERAL COMPREHENSIVE MEDICINE RESIDENTS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(1), 145–158. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2566

Issue

Section

Ideas-Soluciones