EXTRA TEACHING ACTIVITIES TO PROMOTE THE READING HABIT IN TENTH GRADE STUDENTS

Authors

  • Vidalia Sánchez Matos Universidad de Moa
  • Paula Meriño Reyes Universidad de Moa
  • Nelcy Torres Montoya Universidad de Moa

Keywords:

extracurricular activities, Reading, general cultura

Abstract

The purpose of the following investigation lays on the elaboration of extracurricular activities to favor the formation of reading habits on 10th grade students at Preuniversity institute Antonio Lopez Fernandez. To fulfill the objective, the application of theoretical and empirical scientific methods such as:  induction-deduction, analysis- synthesis, interviews, surveys, observation, modelation, as well as the statistical procedure percentage calculus were implemented. The obtained results permitted to provide extracurricular activities to enhance formation of reading habits on students, and their global cultural scope.

References

Arias Leyva, G., Méndez Ceballos, M., & Almenares Atencio, D. (2007). Hablemos sobre la comprensión de la lectura: Español 7. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Arias, S. (2001). Glosando La edad de oro. La Habana. Editorial Pueblo y Educación.

Blanco, C. A., Díaz, R. M., & Corona, L. G. (2011). Las lecturas extraclase: una vía para potenciar la comprensión lectora. EduSol, 11(36), 1-11. https://www.redalyc.org/pdf/4757/475748675001.pdf

Briones-Quiroz, J. M., & Gómez-Mieles, V. S. (2022). Estrategia educativa para fomentar hábitos de lectura en niños de tres a cinco años. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 6(11), 54-74. https://www.redalyc.org/journal/6858/685872167004/685872167004.pdf

Cerrillo, P., & Yubero, S. (2007). La formación de mediadores para la promoción de la lectura. Cuenca Universidad de Castilla La-Mancha. Cerrillo, P., Larrañaga, E., & Yubero, S. (2002)

Fernández, M. V. P., & Pinzón, P. V. (2017). Riesgos para infecciones de transmisión sexual o VIH en adolescentes. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud Universidad del Cauca, 19(1), 20-26. http://revistas.unicauca.edu.co/index.php/rfcs/article/view/165

Lockwood, M. (2011). Promover el placer de leer en la Educación Primaria. Madrid: Ministerio de Educación. López-Fernández, J. (1997). La biblioteca

López Gómez A. B. (2010). Consumo del alcohol y la infección por el VIH ¿Realidad o fantasía? La Habana: Ministerio de Educación.

Monge Domínguez, J. (2014). Estrategias para potenciar las habilidades lectoras en los niños de primer grado. https://dspace.um.edu.mx/bitstream/handle/20.500.11972/862/Tesis%20Jennifer%20Monge%20Dom%C3%ADnguez.pdf?sequence=1

Montes-Salas, A. M., Rangel-Bórquez, Y., & Reyes-Angulo, J. A. (2014). Comprensión lectora. Noción de lectura y uso de macrorreglas. Ra Ximhai, 10(5), 265-277. https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134018.pdf

Reyes Contreras, G. (2018). La importancia de fomentar la lectura en el nivel preescolar. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (agosto). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/08/lectura-nivel-preescolar.html/hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1808lectura-nivel-preescolar

Salazar, S., & Ponce, D. (1999). Hábitos de lectura. Biblios, (2). https://www.redalyc.org/pdf/161/16100203.pdf

Serna, M., Rodríguez, A., & Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 16(1), 18-49. https://www.redalyc.org/pdf/2591/259151088002.pdf

Published

2024-12-09

How to Cite

Sánchez Matos, V., Meriño Reyes, P., & Torres Montoya, N. (2024). EXTRA TEACHING ACTIVITIES TO PROMOTE THE READING HABIT IN TENTH GRADE STUDENTS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 500–516. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2669

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)