DYNAMICS OF AGRICULTURAL TRAINING IN MINING AREAS. VISION FROM THE SOCIO-PROFESSIONAL AGRICULTURAL SUBSYSTEM

Authors

  • Leydis Sierra García Escuela Ramal de la Agricultura, Sagua
  • Mauricio Javier López Leyva Escuela Ramal de la Agricultura, Sagua
  • Orlando Martínez Cuba Escuela Ramal de la Agricultura, Sagua

Keywords:

dynamic, scientific-technical projection, innovation

Abstract

In order to sustain the dynamics of agricultural  traininig in the mining zones, from the configuration of a socio profesional farming sub system, leading to the compliance of the designed work lines for the implementation and control of the state policies for the integral management of agricultural issues, a study was carried out based on methods such as: analysis- synthesis, inductive-deductive, modelation, hypotetical-deductive ans structural systemic. Its implementation permits the integration and participation of those involved in decision taking for the conscious and planned attention in the scientific and technical farming development, integration of local authorities and criteria, which combine teaching, scientific farming research and social effort.

References

Solano, C. B. (2011). Revisión teórica del concepto de cohesión social: hacia una perspectiva normativa para América Latina. CLACSO. https://core.ac.uk/download/pdf/35175134.pdf

Española, M. R. A. (2003). Diccionario de la real academia española. Espasa-Calpe.

López-Leyva, M. J., Martínez-Cuba, O., & Pérez-Borrego, Y. (2021). Capacitación profesional agropecuaria desde el enfoque ciencia tecnología y sociedad. Luz, 20(2), 64-75. https://www.redalyc.org/journal/5891/589169026005/589169026005.pdf

Martínez, O. (2011). La formación laboral del Técnico Medio en Construcción Civil a través del proceso pedagógico profesional de la asignatura fundamentos del diseño estructural. Universidad de Ciencias Pedagógicas José de la Luz y Caballero, Holguín. Cuba.

López-Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación Xx1, 21(1), 17-40. https://www.redalyc.org/pdf/706/70653466002.pdf

Peñaloza, M. (2010). Teoría de las decisiones perspectivas. Cochabanmba, Bolivia: Universidad Católica Boliviana San Pablo.

Gil, Á. R., & Irarreta, A. Á. (2010). Formación de formadores después de Bolonia. Ediciones Díaz de Santos.

Tonconi, Q.J. (2015). Producción agrícola alimentaria y cambio climático: un análisis económico en el departamento de Puno, Perú. Idesia (Arica), 33(2):119-1 https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-34292015000200014&script=sci_arttext&tlng=pt

Published

2024-12-09

How to Cite

Sierra García, L., López Leyva, M. J., & Martínez Cuba, O. (2024). DYNAMICS OF AGRICULTURAL TRAINING IN MINING AREAS. VISION FROM THE SOCIO-PROFESSIONAL AGRICULTURAL SUBSYSTEM. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2). Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2673

Issue

Section

Ideas-Soluciones