ACTION PLAN TO FAVOR SCHOOL RETENTION IN THE ACCOUNTING AND FINANCE CAREER

Authors

  • Dayami Rodriguez Herrera Centro Universitario, Mayarí Holguín
  • Marcos Miguel Medina Arce Universidad de Moa, Holguín

Keywords:

university headquarters, school dropout, local development

Abstract

The design of an action plan was proposed to promote the academic retention of students of the Bachelor's degree in Accounting and Finance at the Mayarí University Center (CUM). The following research methods were used: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, observation, interviews, surveys and documentary search, as well as statistics. The implementation of this proposal makes it possible to promote school retention in students, and achieve better efficiency in school retention and a greater number of graduates in the Bachelor's degree in Accounting and Finance.

References

Blanco, R., & Cusato, S. (2004). Desigualdades educativas en América Latina: todos somos responsables. Escuelas de calidad en condiciones de pobreza, 243-262.

Cruz, R. M. M., & Saavedra, A. R. T. (2009). La Unesco, las políticas y los sistemas educativos de los países de la región latinoamericana. VARONA, (48-49), 15-23. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360636904003.pdf

del Ecuador, O. S. (2019). Situación de la niñez y adolescencia en Ecuador. Una mirada a través de los ODS. https://repositorio.dpe.gob.ec/handle/39000/2273

Díaz Sánchez, J. (1999). La relación docente/alumno en la escuela secundaria: de la exclusión al fracaso escolar. In Trabajo presentado en el V Congreso Nacional de Investigación Educativa, Aguascalientes, México.

Labbé, R. G. (2013). La Educacion de Personas Jovenes y Adultas (EPJA) en Chile. Mensaje, 62(625), 45-47. https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA355775815&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=07160062&p=IFME&sw=w&userGroupName=anon%7E1bd3d188&aty=open-web-entry

Sánchez-Elvira Paniagua, Á., López‐González, M. Á., & Fernández‐Sánchez, M. (2011). Análisis de las competencias genéricas en los nuevos títulos de grado del EEES en las universidades españolas. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 35-73. https://riunet.upv.es/handle/10251/141822

Schmelkes, S. (1997). Educación para la vida: algunas reflexiones en torno al concepto de relevancia de la educación. Artículos sobre la educación básica, Documento DIE, 50, 5-13. https://www.academia.edu/download/49695078/50838910-Educacion-Para-La-Vida-Schmelkes.pdf

UNESCO, O. (2016). Informe de resultados. TERCE: Tercer estudio regional comparativo y explicativo. Factores asociados. Resumen ejecutivo. Perfiles educativos, 38(152), 204-217. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/57607/52320

Veloz, H. V., & Alvarez, F. P. (1999). Calidad de la educación básica y su evaluación. Editorial Pueblo y Educación.

Published

2023-12-07

How to Cite

Rodriguez Herrera, D., & Medina Arce, M. M. (2023). ACTION PLAN TO FAVOR SCHOOL RETENTION IN THE ACCOUNTING AND FINANCE CAREER. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(2), 352–364. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2679

Issue

Section

Ideas-Soluciones