THE TEACHING LEARNING PROCESS OF PHYSICAL EXAM METHODOLOGY WITH A DEVELOPMENTAL APPROACH IN MEDICAL CAREER

Authors

Keywords:

Methodology, developer, Physical exam, internal Medicine

Abstract

The teaching and learning physical examination to patients was addressed in the training of Comprehensive General Physician in Moa municipality. To carry out this research, different methods such as: analysis-synthesis, inductive-deductive, and historical-logical from the theoretical level and observation, survey and documentary analysis from the empirical level were used. A methodology with a developmental approach for teaching and learning physical examination was proposed to implement in Internal Medicine subject for Medical career. It was concluded that it is relevant to implement this proposal because it allows students to grow professionally and favors the way medical science professionals’ act.  

References

ALFONSO FIGUEREDO, E. (2015). Estrategia didáctica para la enseñanza aprendizaje de los contenidos de Propedéutica con un enfoque desarrollador en la carrera de Medicina (Tesis de Maestría). Instituto Superior Minero Metalúrgico, Moa, Cuba.

CASTELLANO, D., CASTELLANO, B., LLIVINA, M. J., SILVERIO, M., REINOSO, C. & GARCÍA, C. (2002). Aprender y enseñar en la escuela: Una concepción desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

FUENTES RODRÍGUEZ, I. (2020). Alternativa metodológica para favorecer el proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura propedéutica clínica en la carrera de medicina (Tesis de Maestría). Universidad de Moa, Cuba.

GONZÁLEZ, A. M., & REINOSO, C. (2004). El proceso de enseñanza-aprendizaje, ¿agente de cambio educativo? En Nociones de sociología, psicología y pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.

LEONTIEV, A. N, (1983). Teoría psicológica de la actividad. En Selección de obras de Psicología. Tomo II. Moscú: Pedagogía.

QUINTERO, M. T. Q., & VALLEJO, G. M. O. (2013). El desempeño académico: una opción para la cualificación de las instituciones educativas. Plumilla educativa. 12(2), 93-115. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4756664

REYES, F. (2015). Alternativa metodológica para la enseñanza del Método Clínico a través de la asignatura Medicina interna, en la carrera de Medicina (Tesis de Maestría). Instituto Superior Minero Metalúrgico, Moa, Cuba.

ORAMAS, M. S., & TORUNCHA, J. Z. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Pueblo y Educación.

TALIZINA, N. F. (1988). Psicología de la enseñanza. Moscú: Editorial Progreso.

VIGOTSKY, L. S. (2001). Psicología pedagógica. Un curso breve. Buenos Aires: D grupo Aique S.A.

Published

2022-03-14

How to Cite

Borrego Fiol, I., Gamboa Rodríguez, R., Fiol Cuenca, A., Céspedes Cuenca, Y., & Azahares Fernández, T. (2022). THE TEACHING LEARNING PROCESS OF PHYSICAL EXAM METHODOLOGY WITH A DEVELOPMENTAL APPROACH IN MEDICAL CAREER. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 6(2), 258–269. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2160

Issue

Section

Ideas-Soluciones