METHODOLOGY FOR READING COMPREHENSION IN THE AGRICULTURAL ENGINEERING MAJOR OF THE CUM FRANK PAIS

Authors

Keywords:

methodological, ability, reading comprehension, linguistic patterns

Abstract

The objective of the work is to develop a methodological proposal for the reading comprehension of English for Professional Purposes in the students of the Agricultural Engineering major, of the Frank País Municipal University Center. For the treatment of the topics to be discussed, the three phases in the development of reading comprehension were considered: before reading (Pre - Reading), during reading (While Reading) and after reading (Post-reading), for This were selected 12 students of the career, 10 teachers, with 30, 10 and 5 years of experience and 8 specialists from the UEB with 5 and 12 years practicing the profession. It was determined that there is insufficient understanding of specialty texts, in this subject, as well as in the domain of specialized technical vocabulary and frequent linguistic patterns, for the development of English communicative competence, which limits the reading comprehension of this language for professional purposes. Instruments such as: surveys, interviews, document review and statistical mathematical were applied to teachers and students during the research process that allowed having a precise notion of the problem in question. 

References

ALVIÁREZ, L., ROMERO, L., GARCÍA, K., & TORRES, A. (2017). La sintaxis del inglés y su influencia en la comprensión de textos. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 19(1), 103-118. Recuperado de: file:///C:/Users/RevistaG/Downloads/Dialnet-LaSintaxisDelInglesYSuInfluenciaEnLaComprensionDeT-6219227.pdf.

ANTICH, R., GANDARIAS, D. Y LÓPEZ, E. (1986). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. La Habana: Pueblo y Educación.

BATISTA, N. (2020). La comprensión lectora del idioma inglés en la carrera de Ingeniería Geológica. Tesis de maestría. Universidad de Moa, Cuba.

CARMENATE, F. (2011). Tipología sistémica de ejercicios para el desarrollo de la habilidad de lectura en estudiantes no filólogos. Tesis de grado. Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Gran”, Santiago de Cuba.

DESINANO, N. (1985). El lenguaje, la lectura y la comprensión lectora Algunos aspectos de la estructura lingüística y su relación con la comprensión lectora. Lectura y Vida, 6(3). Recuperado de: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a6n3/06_03_Desinano.pdf

DOMÍNGUEZ, A., MONTANOI. & NÚÑEZ, M. (2018). Procedimiento didáctico para la comprensión lectora en inglés a un nivel A2. ROCA. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 14(3), 45-57. Recuperado de: file:///C:/Users/RevistaG/Downloads/Dialnet-ProcedimientoDidacticoParaLaComprensionLectoraEnIn-6759628.pdf

ESCALONA-PARDO, E.; FRÍAS-REYES, Y. & CORREDERA, M. (2020). El desarrollo de la comprensión lectora en inglés: una forma para el desarrollo lingüístico y cultural en las clases. REDEL. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 16, 225-237.

ESCOBAR, J. Y JIMÉNEZ, F. J. (2019). Comprensión lectora en inglés mediante el uso de herramientas interactivas en la básica secundaria (Tesis de maestría). Universidad de la Costa CUC, Barranquilla, Colombia.

GONZÁLEZ, M. (1995). Psicología para Educadores. La Habana: Pueblo y Educación.

GONZÁLEZ, M., LLOVELL, M. Y VELÁZQUEZ, Y. (2014) La morfología como herramienta de comprensión lectora. Universidad Nacional de Córdoba. Actas Congreso Nacional Subsede Cátedra Unesco UNR. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/61704478.pdf.

GONZÁLEZ, K., ARANGO, L., BLASCO, N. & QUINTANA, K. (2016). Comprensión lectora, variables cognitivas y prácticas de lectura en escolares cubano. Wímblu. Rev. Electrónica de estudiantes Esc. de psicología, 11 (1), 39-57.

GUERRA, Y., BARCELÓ, Y. & GONZÁLEZ, M. (2016). El tratamiento del proceso de comprensión de textos científicos: una necesidad en la universidad cubana actual. Mendive. Revista de Educación, 14 (2): 166-173.

HERRADA, G. Y HERRADA, R. (2017). Análisis del proceso de comprensión lectora de s desde el modelo construcción-integración. Perfiles Educativos. 39(157), 181-197. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=132/13253143011

LANUZA, G. E., TRUJILLO, E. F. Y MERLO, C. M. (2017). La efectividad de las historias cortas como estrategia para enseñar comprensión lectora. Repositorio Institucional UNAN-MANAGUA. Recuperado de: https://repositorio.unan.edu.ni/7472/1/18039.pdf.

LAURA, P. (2018). Estrategias didácticas para la mejora del nivel de comprensión lectora en los estudiantes de la institución educativa n° 87009-03 – Pampacocha (Tesis de pregrado). Universidad San Ignacio Loyola, Lima, Perú. Recuperado de: http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/USIL/4057/4/2018.

LEONTIEV, A. (1981). Actividad, conciencia y personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

LÓPEZ, Y. Y MEDINA, T. (2016). Didáctica para la comprensión lectora en estudiantes de la carrera de educación básica del ecuador desde una perspectiva crítica. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(4), 109-126. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6663884.

MEDINA, A. (2006). Didáctica de los idiomas con enfoque de competencias: ¿Cómo enseñar el castellano y los idiomas extranjeros en cualquier nivel de educación? Barranquilla: Ediciones CEPEDID.

MUREIKA, M., CLEMENTE, M., FERNÁNDEZ, E., FERNÁNDEZ, V., MILIN, P., ROBLEDO, N. Y VERÓN, R. (2015). Interrelación entre procesamiento semántico y comprensión textual. Hologramática, 22(2), 73-88. Recuperado de: https://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/1597/holo22v2pp73_88_mureika.pdf

OLIVERO, M. (2012). Propuesta de un Set de Ejercicios para potenciar la comprensión lectora en la asignatura Inglés IV en el proceso de formación profesional del Ingeniero Mecánico (Tesis de Maestría). Instituto Superior Minero Metalúrgico, Moa, Cuba.

RUEDA, M. Y LÓPEZ, P. (2016). Efectos de la intervención en conciencia morfológica sobre la lectura, escritura y comprensión: Meta-análisis. Anales de Psicología, 32 (1), 60. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16743391007.

SANTIESTEBAN, E. (2016). Concepción didáctica dinámica participativa para la enseñanza aprendizaje de la lectura en inglés como lengua extranjera. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. IV(1): 1-32.

VARGAS, L. & MOLANO, V. (2017). ENSEÑANZA DE LA COMPRENSIÓN LECTORA, REFERENTES CONCEPTUALES Y TEÓRICOS. PENSAMIENTO Y ACCIÓN, (22), 130-144

Published

2022-10-25

How to Cite

Fonseca Cruz, M., Olivero Herrera, M., & Fernández Columbié, T. (2022). METHODOLOGY FOR READING COMPREHENSION IN THE AGRICULTURAL ENGINEERING MAJOR OF THE CUM FRANK PAIS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 7(1), 55–71. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2210

Issue

Section

Ideas-Soluciones