DIDACTIC PROJECT AS A FORM OF LABOR ORGANIZATION ON PRIMARY STUDENTS

Authors

  • Inalvis Ramírez Rill Universidad de Moa
  • Falconerys Leyva Vilche Universidad de Moa
  • Julio Briñones Colón Filial de Ciencias Médicas, Moa
  • Mayulis Romero Durán Universidad de Moa
  • Damaris Ramírez Rill Policlínico Juan Manuel Páez, Moa

Keywords:

labor didactic project, labor qualities, labor culture

Abstract

This study is a proposal of a didactic-labor project as the way of organizing to favors improving knowledge, developing qualities and  systematization character from labor activities aimed to solve problems in an integrated, independent, contextualized and flexible way that are manifested in several contexts: learners, extra-educates and community. In the research process, several methods were used, such as: historical-logical, analysis-synthesis, systemic-structural-functional and percentage analysis, and direct techniques such as interviews and surveys, review of normative documents, non-participant observation and triangulation, were used for processing  empirical information which facilitated systematizing and integrating the information obtained from the different methods applied and obtaining qualitative generalizations. Implementing this proposal demonstrates its viability and positive results in changes of Primary Education teachers in training and agents involved in the socio-productive project.  

References

Alarcón, M. O. R. A., & Gómez, A. (2006). La formación laboral como cualidad de la personalidad. Memorias del evento II Taller Nacional sobre Formación Laboral. Instituto Superior Pedagógico “José de la Luz y Caballero”. Holguín.

Alonso, A. (2014). Estrategia de gestión y desarrollo de la formación laboral en la Educación Infantil. Proyecto de Investigación. Centro Consultor para la formación laboral de niños, adolescentes y jóvenes de la provincia de Holguín. Documento en soporte digital. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín.

Báxter, E., Amador, A., & Bonet, M. (2002). La escuela y el problema de la formación del hombre. Compendio de Pedagogía, 143-151.

Cerezal, J. (2005). La formación laboral de los escolares en los umbrales del siglo XXI. Pueblo y Educación. En proceso de edición por la editorial.

Leyva Figueredo, P. A. D. C., Mendoza Tauler, L. L. D. C., Ramírez Rill, I. D. C., Santiesteban Naranjo, E. D. C., & Velázquez Avila, K. M. D. C. (2019). La formación de la cultura laboral en la educación primaria. Editorial Académica Universitaria.http://edacunob.ult.edu.cu/handle/123456789/95

Published

2024-06-28

How to Cite

Ramírez Rill, I., Leyva Vilche, F., Briñones Colón, J., Romero Durán, M., & Ramírez Rill, D. (2024). DIDACTIC PROJECT AS A FORM OF LABOR ORGANIZATION ON PRIMARY STUDENTS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(1), 113–127. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2564

Issue

Section

Ideas-Soluciones