DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING-LEARNING OF THE SUBJECT CALCULUS II IN THE COMPUTER ENGINEERING COURSE AT THE UNIVERSITY OF MOA

Authors

  • Malineis Galano Quintero Universidad de Moa, Holguín
  • Aliet Lamorú Reyes Universidad de Moa, Holguín
  • José Antonio Alayo Llorén Universidad de Moa, Holguín
  • Liannet Delia Virgilí Llamas Universidad de Moa, Holguín
  • Carlos Vinardell García Universidad de Moa, Holguín

Keywords:

teaching-learning process, problem solving, developer learning

Abstract

A didactic strategy was developed with a view to promoting the teaching-learning process to be used in the subject Calculus II, belonging to the Mathematics discipline, for the Computer Engineering majors, at the University of Moa (UMoa). Theoretical and empirical methods were used: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, observation, survey, documentary review, descriptive statistics. Its novel application approach is corroborated, while teachers recognize the feasibility of its use.

References

Arana Hernández, A. (2023). La contribución de la ingeniería informática a la consecución de los ODS. https://oa.upm.es/id/eprint/75463

Arnaz, J. A. (1993). La planeación Curricular. México: Trillas.

Chacón, D. J., Rabelo, A. R., & Lago, I. B. (2020). Aprendizaje basado en problemas para la enseñanza de la matemática en un entorno virtual de aprendizaje. Serie Científica de La Universidad de Las Ciencias Informáticas, 13(12), 191-201. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590438

Ferreira, Y., & Rivas, A. L. (2009). Manual de EStrategias Didácticas. Bolivia: CROMA. Consultora en Comunicación.

Gamboa Mora, M. C., Garcia Sandoval, Y., & Beltrán Acosta, M. (2013). Estrategias pedagógicas y didácticas para el desarrollo de las inteligencias múltiples y el aprendizaje autónomo. Revista de investigaciones de la UNAD, 12(1). https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&profile=ehost&scope=site&authtype=crawler&jrnl=0124793X&AN=117070586&h=xlNdbe1wqFHWgCqwdUXhDqRvgDDtyhcjnxY0SU4n0QjotXrkFAPDQQEMCRIdG8r%2F0Vhc3J8kRlFxwy1LQ%2BxnHQ%3D%3D&crl=c

Isoda, M., & Olfos, R. (2012). El Enfoque de Resolución de Problemas: en la enseñanza de la matemática a partir del estudio de clases. Ediciones universitarias de Valparaíso.

Parra Mora, E. T., & Paucar Jara, P. C. (2019). Elaboración de un manual que contenga estrategias didácticas para mejorar el aprendizaje de combinatoria en la carrera de Matemáticas y Física de la Universidad de Cuenca, con la utilización de material didáctico (Bachelor's thesis). https://dspace-test.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/31916

Pedroso, J. A. (2021). Didáctica de la Matemática en la Escuela Primaria. Editorial Pueblo y Educación. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=ARgaEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA219&dq=+Did%C3%A1ctica+de+la+escuela+primaria&ots=rbtsP25oxk&sig=VmfbnQgrIC2FIToud9gViHMFxzs

Puraca Soncco, E. L. (2021). Aprendizaje basado en problemas, laboratorio matemático y competencias matemáticas en los estudiantes de primer semestre de la Escuela Profesional de Administración y Marketing de la Universidad Andina Néstor Cáceres Velásquez-Puno. https://repositorio.une.edu.pe/items/ea7e85eb-be0c-42cc-8471-05b6a261a430

Zilberstein Toruncha, J., & Silvestre Oramas, M. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2024-12-09

How to Cite

Galano Quintero, M., Lamorú Reyes, A., Alayo Llorén, J. A., Virgilí Llamas, L. D., & Vinardell García, C. (2024). DIDACTIC STRATEGY FOR THE TEACHING-LEARNING OF THE SUBJECT CALCULUS II IN THE COMPUTER ENGINEERING COURSE AT THE UNIVERSITY OF MOA. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 576–592. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2674

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)