INFORMATION AND SOCIETY: THE REQUIRED HOLISTIC APPROACH FOR INFORMATION SCIENCE STUDENTS

Authors

  • Víctor Hugo Pérez Gallo Universidad Internacional de la Rioja, España
  • Arlenys Carbonell Pupo Universidad de Moa, Holguín

Keywords:

didactics, library science, data analysis, pedagogy

Abstract

A study was carried out to improve the quality of the teaching-learning process of the subject Information and Society in the Bachelor's degree in Information Sciences, taking into account the particulars that the current digital revolution imposes for synergy and holism between the field of information and society. The research methods were used: analytical-synthetic, hypothetical-deductive and systemic structural-functional, as well as the review of documentation and the interview, as empirical level techniques. This study represents a significant advance in the teaching of this subject by comprehensively addressing the challenges and opportunities that arise at the intersection between the fields of information and society; in addition to developing skills for solving problems inherent to the information management process generated by scientific and academic development.

References

Arbeloa, F. J. S. (2023). Eje cronológico de la evolución del procesamiento de la información (una cápsula del tiempo). Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Esteve Mon, F. M. (2015). La competencia digital docente: análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D. https://www.tdx.cat/handle/10803/291441

Medina del Sol, M., Home Martínez, A., Solsona Medina, A., Collado Almeida, D., & Solsona Medina, E. (2009). La biblioteca universitaria ante los nuevos retos del siglo XXI. MediSur, 7(2), 35-42. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2009000200005&script=sci_arttext

Moreira, M. A., Salvat, B. G., & García-Quismondo, M. Á. M. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid, España: Síntesis. https://www.academia.edu/download/55931307/Alfabetizacion.pdf

Múnera Torres, M. T. (2018). Algunas tendencias de la formación bibliotecológica en América Latina. Investigación bibliotecológica, 32(74), 101-122. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2018000100101&script=sci_abstract&tlng=pt

Pirela Morillo, J. (2007). Las tendencias educativas del siglo XXI y el currículo de las escuelas de Bibliotecología, Archivología y Ciencia de la Información de México y Venezuela. Investigación bibliotecológica, 21(43), 73-105. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2007000200004&script=sci_abstract&tlng=pt

Ponjuan, G., Mena, M., Villardefrancos, M. D., León, M., & Martí, Y. (2004). Sistemas de información: principios y aplicaciones. La Habana: Editorial Félix Varela. https://www.researchgate.net/profile/Gloria-Ponjuan/publication/267941079_SISTEMAS_DE_INFORMACION_PRINCIPIOS_Y_APLICACIONES/links/54ec8d5a0cf27fbfd771003b/SISTEMAS-DE-INFORMACION-PRINCIPIOS-Y-APLICACIONES.pdf

Rodríguez, M. N. (2004). La enseñanza de las ciencias de la información en el curriculum de los estudiantes de medicina y de otras especialidades afines. El Cid Editor. https://www7.uc.cl/sw_educ/educacion/grecia/plano/html/pdfs/biblioteca/LIBROS/BL010.pdf

Ruiz, M. L. V. (2019). Revolución digital, trabajo y derechos: el gran reto para el futuro del trabajo. IUSLabor, (2), 11.

Sánchez Díaz, M. (2015). Diagnóstico de las competencias informacionales en Ciencias de la Información desde la percepción del estudiante de la Universidad de la Habana. Investigación bibliotecológica, 29(67), 201-218. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1024-94352005000600005&script=sci_arttext

Terry González M, Portales Tamayo I. Referencia: selección de lecturas. La Habana: Editorial Félix Varela; 2003.

Valle Molina D, Cáceres Manso E, Morales Bellos I. (1982) Material de apoyo al curso para técnicos en bibliotecología médica: texto provisional. La Habana: Ministerio de Salud Pública.

Published

2024-12-09

How to Cite

Pérez Gallo, V. H., & Carbonell Pupo, A. (2024). INFORMATION AND SOCIETY: THE REQUIRED HOLISTIC APPROACH FOR INFORMATION SCIENCE STUDENTS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 456–470. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2677

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)