LOCAL CULTURAL IDENTITY ON STUDENTS OF THE B.A. IN PRIMARY EDUCATION

Authors

  • Leidis Adianez Jefferson Campañá Centro Universitario municipal, Banes
  • Dulce Verdecia Almaguer Universidad de Holguín
  • Wanda Lázara Domínguez Rodríguez Universidad de Holguín
  • Mercedes Siam Maña Centro Universitario Municipal Banes

Keywords:

national identity, cultural heritage, formative process

Abstract

This study is aim to explore local cultural identity formation on students of the B.A. in Primary Education of a university subsidiary in Banes municipality, Holguín province. The research focused on the need to integrate local culture and heritage on teacher training to create an inclusive and intercultural education, so a pedagogical strategy was designed based on active methodologies, community participation and a dynamic curriculum design focused on cultural heritage. Questionnaires, semi-structured interviews and documentary analysis were also applied for evaluating the pedagogical strategies. Results indicate that local culture is present in the curriculum, however the proposed strategy combines theoretical, social and methodological elements and emphasizes attention to the training needs of teachers; moreover, it represents a crucial step for improving the local cultural identity formation on teachers in training and generate a positive impact on education and cultural development in the territory.

References

Asamblea Nacional del Poder Popular República de Cuba. (2019). Constitución de la República. Editorial Universitaria. https://www.parlamentocubano.gob.cu/sites/default/files/documento/202111/Constitución-Cuba-2019.pdf(gob.cu)

Bernal, M. R. Q., Rivera, M. J. S., Castillo, M. V. L., Cócheres, D. G. A., & Pita, M. E. M. (2024). Globalización y cultura: impacto de la integración económica y tecnológica en identidades sociales y tradiciones locales globales y locales: Globalization and culture: impact of economic and technological integration on global and local social identities and local traditions. Latam: revista latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 45. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9718963

Blin, G. M. (2006). La Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. Revista Mexicana de Política Exterior, (76-77), 157-176. https://revistadigital.sre.gob.mx/index.php/rmpe/article/view/905

Campañá, L. A. J., Almaguer, D. V., & Tamayo, J. E. R. (2024). Desarrollo de la Identidad Cultural Local en la Formación de Educadores Primarios. Revista Científica Hallazgos21, 9(3), 235-244. https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/667

De la Cruz Fernández, M. A., Ruiz, G., & Elejalde, O. R. C. (2024). La educación en los valores, la identidad cultural y la integración familia-escuela-comunidad. Pedagogical Constellations: Journal of Interdisciplinary Educational Research, 3(2), 5. https://scholar.google.com/scholar?cluster=4808389027322701984&hl=es&as_sdt=2005&sciodt=0,5

Escobar, A. (2014). Territorios de diferencia: lugar, movimientos, vida, redes. Editorial Universidad del Cauca. https://books.google.com/books?hl=es&lr=&id=_IawDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA193&dq=Escobar,+A.+(2010).+Territorios+de+diferencia:+Lugar,+movimientos,+vida,+redes.+Envi%C3%B3n+Editores.+&ots=O3IDPaiiVb&sig=dXSqzKX73ttUa-VsdSXKXG1G038

Frith, S., Hall, S., & Du Gay, P. (2003). Cuestiones de identidad cultural. Stuart Hall y Paul du Gay (comps.), Música e identidad, 181-250. https://www.academia.edu/download/38707368/4.2_Stuart_Hall_y_la_Idetidad_cultural_3.pdf

García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Paidós. https://medicinaysociedad.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/05/canclini-culturas-hibridas.pdf

Gordillo Mera, S. M., González Fernández-Larrea, M., & Batista Mainegra, A. (2021). Promoción y rescate de tradiciones culturales locales en estudiantes educación básica de la Universidad Nacional de Loja. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 167-176. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000100167&lng=es&tlng=

Habib-Allah, M. C., Pedreño-Plana, M., & Ibáñez-López, F. J. (2024). La mejora de las Competencias Interculturales del profesorado. Una experiencia en acción. Estudios Pedagógicos, 50(2), 205-221. http://146.83.217.169/index.php/estped/article/view/7718

Hernández Infante, R. (200)5. Estrategia para la formación de valores de identidad. Holguín; Universidad “Oscar Lucero Moya”, 80 h (Doctoral dissertation, Tesis de Maestría, Ciencias).

Huepa Mosquera, D. M., Sánchez Franco, M. D. L. Á., & Sánchez Peñalver, B. A. (2023). La formación y evolución de la identidad cultural cubana y el desempeño profesional pedagógico. Varona. Revista Científico Metodológica, (77). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1992-82382023000200022&script=sci_arttext&tlng=en

Krainer, A. J., & Chaves, A. (2021). Interculturalidad y Educación Superior, una mirada crítica desde América Latina. Revista de la educación superior, 50(199), 27-49. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602021000300027&script=sci_abstract

Laurencio Leyva, A. (2002). La Historia Local y su proyección axiológico identitaria en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en Secundaria Básica. opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ISPH, Holguín.

Montero, M. C. (2021). Cultura, identidad y resistencia: Elementos para un debate en torno al papel de la gestión cultural en la construcción de la identidad comunitaria. Palimpsesto, 11(19), 203-212. https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/palimpsesto/article/view/4915

Rojas, L. (2023, mayo 19). Tipos de Estrategias Pedagógicas. Tu Guía de Aprendizaje. https://tuguiadeaprendizaje.co/tipos-de-estrategias-pedagogicas/

Soria, J. M. F. (2020). Identidad cultural y derecho a la educación. Contextos Educativos. Revista de Educación, (26), 23-39. https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/4445

Published

2025-06-15

How to Cite

Jefferson Campañá, L. A., Verdecia Almaguer, D., Domínguez Rodríguez, W. L., & Siam Maña, M. (2025). LOCAL CULTURAL IDENTITY ON STUDENTS OF THE B.A. IN PRIMARY EDUCATION. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 10(1), 69–87. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2768

Issue

Section

Ideas-Soluciones