School bullying and academic performance of primary school students in Mexicali

Authors

  • Angelina Espinoza-Valdez Universidad Autónoma de Baja California
  • Irving A. Márquez-Jaramillo Universidad Autónoma de Baja California
  • Diana Rodríguez-López Universidad Autónoma de Baja California
  • Jaime G. Silva-García Universidad Autónoma de Baja California

Keywords:

school bullying, academic performance, primary school students.

Abstract

This work presented the various types of violence shown by fifth and sixth graders from the Manuel Quiroz Martinez primary school situated in the locality of Ejido Hermosillo, Mexicali, B.C in the Sonora State through the application of a measurement instrument. The instrument is used to search for situations of victimization and abuse between classmates. The instrument is used to analyze the direct implication of violence in schoolchildren. The report consists of 24 multiple-choice questions, searching for situation of victimization and abuse between the alumnae. School bullying affects the academic performance of fifth and sixth graders. According to the numbers shown in the survey on school bullying, it is shown that insults and mocking are the most predominant forms followed by physical aggression of pulling the hair to the victim.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVILÉS, J. M. 2003: Bullying: intimidación y maltrato entre el alumnado. Stee-Eilas, Bilbao.

BACH, Z. & HUAMAN, J. 2005: Clima social escolar y rendimiento académico en alumnos de tercer año de secundaria de la institución educativa de Santa Rosa de Trujillo. Tesis de grado. Ebscon. Disponible en: http://web.ebscohost.com.

FLORES, O.; MORALES, R. & LANDÁZURI, O. 2010: Rescatemos a los niños. Estrategias para enfrentar el bajo rendimiento académico. Grupo Editorial Éxodo, México.

GONZÁLES, R.; MENDIRI, P. & ARIAS, A. 2002: Una aproximación a las variables predictoras del rendimiento académico en estudiantes de secundaria, Universidade da Coruña: REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía 13(2): 223-235.

HERNÁNDEZ, R.; FERNÁNDEZ, C. & BAPTISTA, L. 2010: Metodología de la Investigación. Cuarta ed. México, Mc Graw-Hill Interamericana.

LUISELLI, J.; PUTNAM, R.; HANDLER, M. & FEINBERG, A. 2005: Whole School Positive Behaviour Support: Effects on student discipline problems and academic performance. Educational Psychology 25(2-3): 183-198.

MENDOZA, M. 2011: La violencia en la escuela. Bullies y víctimas. Trillas, México.

MONTOSSI, S. 2008. Dinámica Bullying e Indicadores psicopatológicos en niños y adolescentes. Tesis de grado. Universidad Católica del Uruguay.

OLWEUS, D. 1993: Acoso escolar, “Bullying”, en las escuelas: hechos e intervenciones. Centro de investigación para la Promoción de la Salud. Universidad de Bergen, Noruega.

OÑEDERRA, J. A. 2008: Bullying: concepto, causas, consecuencias, teorías y estudios epidemiológicos. En: XXVII Cursos de Verano EHU-UPV Donostia-San Sebastián. Disponible en: http://www. sc. ehu. es/ptwgalam/meriales% 20docentes% 20curso% 20verano.

ROJAS, E. M.; PALMA, J. V. & BERMÚDEZ, A. V. 2007: Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: un análisis multinivel. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa 13(2): 215-234.

VEGA, M. 2010: Bullying ¿es solo un problema escolar? En: Foro Derechos Humanos y Prevención de la Violencia de Género en la Escuela. Cámara de Diputados, 8 dic 2010.

Published

2016-03-01

How to Cite

Espinoza-Valdez, A., Márquez-Jaramillo, I. A., Rodríguez-López, D., & Silva-García, J. G. (2016). School bullying and academic performance of primary school students in Mexicali. Ciencia & Futuro, 6(1), 104–118. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1253

Issue

Section

Senderos