Emotional intelligence model adapted to the Benemérita Normal School of the State, in Mexicali, Baja California

Authors

  • Karla E. Cervantes-Collado Benemérita Escuela Normal Nocturna del Estado

Keywords:

emotional intelligence, emotional competencies, perception test.

Abstract

A test of self-perception was proposed that allows to measure the emotional intelligence of the teachers of the State Normal Night School and, in turn, to substantiate the benefits that this entails for themselves and for the institution. It is an investigation that was based essentially on the model of emotional intelligence provided by Daniel Goleman (1997) and the one that allows the institutional success from the integration between the intellectual and the emotional resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karla E. Cervantes-Collado, Benemérita Escuela Normal Nocturna del Estado

Ciencias de la educación

References

BAR-ON, R. 2000: Emotional and social intelligence. Insights from the emotional quotient inventory. En: Bar-On, R. y Parker, J. D. A. (eds). The handbook of emotional intelligence: Theory, development assessment and application at home, school and in workplace. San Francisco, CA.

BLANCO, I. 1999: Hay más dentro de ti: el universo de la inteligencia. Panamericana, México.

CORTESE, A. 2007: La inteligencia emocional en la empresa. (Paper). Consultado: 29 dic 2007. Disponible en: http:// www.sht.com.ar.

CIARROCHI, J.; DEAN, F. & ANDERSON, S. 2002: Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality & Individual Differences 32(2): 197-209. Elsevier, Australia.

EMMERLING, R. & GOLEMAN, D. 2003: Emotional Intelligence: Issues and Common Misunderstandings. Issues in Emotional Intelligence 1(1). Consultado: 29 abril 2009. Disponible en: http://www.eiconsortium.org.

GARDNER, H. 1998: Inteligencias múltiples. Paidós.

GIRALDO, J. & CAJIO, J. 2005: El modelo de gestión de recursos humanos por competencias. ¿Herramienta de gestión o moda pasajera. Tesis. Universidad ICESI. Cali, Colombia.

GOLEMAN, D. 1997: Inteligencia Emocional. Kairós, Barcelona.

GOLEMAN, D. 2000: La inteligencia emocional ¿Por qué es tan importante el cociente intelectual? Vergara Editores, México.

GOLEMAN, D. 2001: La inteligencia emocional en el trabajo. Kairos, Argentina.

GOLEMAN, D. 2002: La Inteligencia Emocional en la Empresa. Vergara Editores, México.

GOLEMAN, D. 2003: El ABC de la inteligencia emocional. Consultado: 25 enero 2009. Disponible en: http:// www.intermanagmament.com.mex.

GUILFORD, J. P. 1967: La Naturaleza de la Inteligencia Humana. Paidós, España.

LAM, L. & KIRBY, S. 2002: Is Emotional Intelligence an Advantage? An Exploration of the Impact of Emotional and general intelligence on Individual Performance. The Journal of Social Psychology 121(1): 133-143.

MAYER, J. D.; CARUSO, D. R. & SALOVEY, P. 2000: Selecting a measure of emotional intelligence: The case for ability testing. En: BAR-ON, R. & PARKER, J. D. A. (eds). The handbook of emotional intelligence: Theory, development assessment and application at home, school and in workplace. Jossey-Bass, San Francisco, CA, p. 320-342.

MAYER, J. D.; PERKINS, D. M.; CARUSO, D. R. & SALOVEY, P. 2001: Emotional Intelligence and Giftedness. Roeper Review 23(3): 131-137.

RODRÍGUEZ, N. 2007: Inteligencia emocional. Revista Conocimiento (CONACY). Coordinación de Ciencia y Tecnología 53.

SMEKE, S. 2006: Alcanzando la inteligencia emocional. Ediciones Ruz, México.

SALOVEY, P. & MAYER, J. D. 1990: Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality 9: 185-211. Basic Books, New York.

SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA (SEP) 2013: Plan Integral de Diagnóstico, Rediseño y Fortalecimiento del Sistema Público de Normales. Ley General de Servicio Profesional Docente Artículo 22° Transitorio. Disponible en: http://www.sev.gob.mx/educacion-media-superior-y-superior/files/2013/11/Reforma-Educativa-Esc-Normales-05.pdf

SPEARMAN, C. 1927: The abilities of man: Their nature and measurement. Macmillan, New York.

STERNBERG, R. 1997: Inteligencia exitosa: Cómo una inteligencia práctica y creativa determinan el éxito en la vida. Paidós, Barcelona.

THORNDIKE, R. L. & STERN, S. 1937: An evaluation of the attempts to measure social intelligence. Psychological Bulletin 34: 275-284.

TRUJILLO, M. & RIVAS, L. 2005: Origen, evolución y modelos de inteligencia emocional. INNOVAR, Revista de ciencias administrativas y sociales. Universidad Nacional de Colombia. Enero–junio. Cali, Colombia.

UNESCO 1998: Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Francia.

WEITEN, W. 2006: Psicología Temas y Variaciones. (6ta Edición) Thomson. México.

ZUZNE, L. 1957: Names in the history o phicology. John Weley. New York.

Published

2017-02-27

How to Cite

Cervantes-Collado, K. E. (2017). Emotional intelligence model adapted to the Benemérita Normal School of the State, in Mexicali, Baja California. Ciencia & Futuro, 7(1), 132–146. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1349

Issue

Section

Senderos