School motivation and learning in Compulsory Secondary Education

Authors

  • Laura Abellán-Roselló Universidad Jaime I

Keywords:

Motivation, instructional model, Secondary education, quality education.

Abstract

Based on the Educational Situation Quality Model (MOCSE) (2006, 2007, 2011a, 2011b, 2012, 2013; Doménech, Gómez & Lloret, 2014), this study examines Spanish secondary school students’ motivation and how it was developing along the course. The sample consisted of 31 teachers. A questionnaire was handed out at the third part of the course by the teachers. Another was conducted at the end of the academic year to measure students’ involvement in their learning process. These findings can provide certain keys to increase the intention to learn in secondary education.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Abellán-Roselló, Universidad Jaime I

Psicología Evolutiva, Educativa, Social y Metodología

References

BELTRÁN, J. 1993. Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Editorial Síntesis, Madrid.

BUENO, J. A. 1995. Motivación: programas de intervención. En: J. BELTRÁN y J. A. BUENO (Dir.). Psicología de la Educación. Marcombo, Barcelona.

DOMÉNECH, F. 2006. Testing an instructional model in a university educational setting from the student’s perspective. Learning & Instruction 16(5): 450-46.

DOMÉNECH, F. 2007. Psicología de la Educación e Instrucción: su aplicación al contexto de la clase. 2ª ed. Colección “Psique”, nº 5. Servicio de publicaciones de la Universitat Jaume I, Castellón, España.

DOMÉNECH, F. 2011a. Evaluar e investigar en la situación educativa universitaria. Un nuevo enfoque desde el Espacio Europeo de Educación Superior. Publicaciones de la Universitat Jaume I, Universitas 34.

DOMÉNECH, F. 2011b. Examinando la viabilidad de un modelo instruccional: un estudio preliminar desde la perspectiva del estudiante. En: VI Congreso Internacional de Psicología y Educación. Valladolid, 29 marzo-1 abril.

DOMÉNECH, F. 2012. Psicología educativa: su aplicación al contexto de la clase. Publicaciones de la Universitat Jaume I. Colección Psique, 13, Castellón.

DOMÉNECH, F. 2013. Un modelo instruccional para guiar la reflexión y la investigación en el aula: El Modelo de Calidad de Situación Educativa. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 11(1): 239-260. ISSN: 1696-2095.

DOMÉNECH, F.; GÓMEZ, A. & LLORET, S. 2014. Personal variables, motivation and avoidance learning strategies in undergraduate students. Learning and Individual Differences 35: 122-129. DOI: 10.1016/j.lindif.2014.06.007

MCCLELLAND, D. C. 1989. Estudio de la motivación humana. Editorial Narcca, Madrid.

SNOW, R. E.; CORNO, L. & JACKSON, D. 1996. Individual differences in affective and conative functions. En: D. C.

BERLINER and R. C. CALFEE. Handbook of educational Psychology. Macmillan Library Reference USA, p. 243-310.

Published

2018-06-04

How to Cite

Abellán-Roselló, L. (2018). School motivation and learning in Compulsory Secondary Education. Ciencia & Futuro, 8(2), 111–124. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1559