Inclusion for a student with visual disability in High School Education

Authors

  • Cinthia D. Moreno-García Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado
  • Karla E. Cervantez-Collado Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado

Keywords:

inclusion, visual disability, Teen, Higher Education.

Abstract

A case study was presented in the city of Mexicali B.C., during the 2016-2017 school year, referring to an adolescent with visual disability who attends first and second semester of High School Education in the College of Scientific and Technological Studies campus Compuertas. During the intervention, it was oriented and collaborated in the indicated period with the staff and student. The instruments were applied: personal advice, interview and collaborative work with parents, talks with teachers and students on awareness and direct support within the classroom, having as an achievement the adaptation of the student in the school context, managing to approve the two semesters, and in teachers the application of curricular adjustments to the student, as well as the use of teaching materials. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cinthia D. Moreno-García, Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado

Educación Especial

Karla E. Cervantez-Collado, Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado

Educación Especial

References

FAMILYCONNECT. 2017. La sexualidad y los adolescentes con discapacidad visual. Disponible en: http://www.familyconnect.org/info/busca-por-edad/adolescentes/crecimiento-y-desarrollo-adolescentes/la-sexualidad/1235.

GONZÁLEZ, F. G. 2011. El alumno con discapacidad visual en la inclusión educativa. Folleto para el trabajo del psicólogo con estudiantes con discapacidad visual en el ámbito de la escuela inclusiva. Disponible en: http://www.foal.es/sites/default/files/docs/Libro_Foal2.pdf.

GONZÁLEZ, M. D. 2000. La escuela Inclusiva en respuesta de todo el alumnado. ADAXE –Revista de Estudios y Experiencias Educativas 16: 179-186.

LLERA, J. B. 2011. La educación inclusiva. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers (338): 5-9.

LOBERA, J. (Comp). 2010. Guía Didáctica para la Inclusión en Educación inicial y Básica. Secretaria de Educación Pública, México.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA (UNESCO). 2008. La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. En: Conferencia Internacional de Educación. Cuadragésima octava reunión. ED/BIE/CONFINTED 48/Inf.2., Ginebra, p. 1-32.

ROTELLA, C. & PARLANTI, S. 2003. Las habilidades Sociales de Adolecentes ciegos. Resumen de tesina de Licenciatura en Gestión de la Educación Especial. Facultad de Educación Elemental y Especial, U.N.Cuyo. 8 p. Disponible en: http://www.feeye.uncu.edu.ar/web/posjornadasinve/area2/Educacion%20especial/250%20-%20Rotella%20y%20Parlanti%20-%20FEEyE.pdf

SATAINBACK, S. W. 1992. Aulas inclusivas. Narcea, S.A. de Ediciones, Estados Unidos de Ameria.

ST. EDWARD'S UNIVERSITY. 2017. Teaching efectiveness. Austin Texas, EE.UU. Disponible en: https://cdn.educ.ar/dinamico/UnidadHtml__get__b83c5308-7a07-11e1-80d8-ed15e3c494af/index.html.

Published

2018-06-04

How to Cite

Moreno-García, C. D., & Cervantez-Collado, K. E. (2018). Inclusion for a student with visual disability in High School Education. Ciencia & Futuro, 8(2), 76–91. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1561