System of activities for the development of reading comprehension in the agricultural engineering career of the Frank País municipal university center

Authors

  • Mabel Fonseca-Cruz Centro Universitario Municipal Frank País
  • Mirtha Oliveros-Herrera Universidad de Moa

Keywords:

reading ability, reading comprehension, foreign language, learning

Abstract

 A system of activities was designed for the development of reading comprehension of English for professional purposes in students of the Agricultural Engineering career of the Frank País Municipal University Center. This system was based on the content of a unit of the basic text "At your Pace III" and the selection of a reading related to the specialty to interpret it at the levels: literal, inferential and evaluative critical. 12 students of the career were selected, 10 professors, with 30, 10 and 5 years of experience and 8 specialists from the UEB with 5 and 12 years practicing the profession. In the diagnosis phase, weaknesses in the development of reading comprehension were determined and that 67 % of the questions asked show that it is necessary to deepen the methodological treatment of the subject with low levels of performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTICH, R.; GANDARIAS, D. & LÓPEZ, E. 1986. Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. Pueblo y Educación, La Habana.

CARRIAZO, M; MENA, S. & MARTÍNEZ, L. 2011. Curso de lectura crítica: Estrategias de comprensión lectora. Dinsen, Quito.

CONCEPCIÓN, J. 2004. Estrategia didáctica lúdica para estimular el desarrollo de la competencia comunicativa en idioma inglés de estudiantes de especialidades biomédicas. Tesis doctoral. Universidad Central "Martha Abreu" de Las Villas. Santa Clara.

DOMÍNGUEZ, A.; MONTANO, I. & NÚÑEZ, M. 2018. Procedimiento didáctico para la comprensión lectora en inglés a un nivel A2. ROCA: Revista científico-educacional de la provincia Granma 14(3): 45-57.

ESCALONA, E.; FRÍAS, Y. & CORREDERA, C. 2020. El desarrollo de la comprensión lectora en inglés: una forma para el desarrollo lingüístico y cultural en las clases. REDEL. Revista científico-educacional de la provincia Granma 16: 225-237.

FERNÁNDEZ, R. & FRÓMETA, E. 2019. La enseñanza del idioma inglés a través del autoaprendizaje virtual en la formación del usuario independiente (B1 +). INDES: Revista de Innovación Social y Desarrollo 4(1): 1-10.

GÓMEZ, Á., DEVÍS, A. & SANJOSÉ, V. 2013. Corrección de errores en comprensión lectora en inglés: Una instrucción teóricamente fundamentada basada en estrategias macroestructurales. Tejuelo (16): 88-107.

GONZÁLEZ, K.; ARANGO, L.; BLASCO, N. & QUINTANA, K. 2016. Comprensión lectora, variables cognitivas y prácticas de lectura en escolares cubano. Wímblu. Rev. Electrónica de estudiantes Esc. de psicología 11(1): 39-57.

GRABE, W. & JIANG, X. 2013. Assessing Reading. 1(2) Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/9781118411360.wbcla060

GUERRA, Y.; BARCELÓ, Y. & GONZÁLEZ, M. 2016. El tratamiento del proceso de comprensión de textos científicos: una necesidad en la universidad cubana actual. Mendive. Revista de Educación 14(2): 166-173.

HERNÁNDEZ, R.; FERNÁNDEZ, C. & BAPTISTA, M. 2014. Metodología de la investigación (6a ed.). Mc Graw Hill, México.

IBÁÑEZ, R. 2007. Comprensión de textos disciplinares escritos en inglés. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada 45(1): 67-85.

MAHECHA, R.; URREGO, S. & LOZANO, E. 2011. Improving eleventh graders’ reading comprehension through text coding and double entry organizer reading strategies. Profile Issues in Teachers Professional Development 13(2): 181-199.

SANTIESTEBAN, E. 2016. Concepción didáctica dinámica participativa para la enseñanza aprendizaje de la lectura en inglés como lengua extranjera. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores IV(1): 1-32.

SILAS, J. & GÓMEZ, L. 2013. El desarrollo de habilidades lectoras en la escuela telesecundaria. Algunas reflexiones sobre el papel del docente y los logros de los alumnos. CPU-E, Revista de Investigación Educativa 17: 66-87.

UNESCO. 2005. Hacia las sociedades del conocimiento. Publicaciones UNESCO, París.

VARGAS, L. & MOLANO, V. 2017. Enseñanza de la comprensión lectora, referentes conceptuales y teóricos. Pensamiento y acción 22(2): 130-144.

VARGAS, S.; VERDE, A.; BERRU, I. & ZACARÍAS, C. 2021. Estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en inglés. Polo del Conocimiento 6(8): 154-176.

WARSCHAUER, M. & HEALEY, D. 1998. Computers and language learning: An overview. Language teaching 31(02): 57-71.

Published

2021-12-09

How to Cite

Fonseca-Cruz, M., & Oliveros-Herrera, M. (2021). System of activities for the development of reading comprehension in the agricultural engineering career of the Frank País municipal university center. Ciencia & Futuro, 11(4), 98–111. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2110

Most read articles by the same author(s)