Postgraduate training integrated to the socio-economic and cultural transformation of the eastern Holguin territory

Authors

  • Odalys T. Azahares-Fernández Universidad de Moa
  • Rolando Gamboa-Rodríguez Universidad de Holguín
  • José L. Montero-O´farrill Universidad de Moa

Keywords:

Postgraduate training, Social context, Cuban university, Social impact.

Abstract

The incidence of postgraduate training in eastern Holguin was analyzed by study area and its impacts on society. For this, the master's and doctoral theses presented at the University of Moa were examined and their impact was assessed with the application of surveys to residents, business managers, cooperatives and social leaders of the four municipalities of eastern Holguin (Moa, Sagua from Tánamo, Frank País and Mayarí). The applied surveys showed that the impacts of the results entered are rated Very High and High by most of the respondents, with a high degree of satisfaction from society and are aimed at the continuous improvement of the processes that take place in the communities. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTILLO, T. 2004. Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica. Tesis doctoral. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

CASTRO, O. 2001. La investigación y la superación posgraduada en los centros de formación de maestros y profesores. Instituto Pedagógico Latinoamericano y caribeño. La Habana.

MARTÍNEZ DE CARRASQUERO, C. MAVÁREZ. R. J.; ROJAS, P. & CARVALLO, B. 2008. La responsabilidad social universitaria como estrategia de vinculación con su entorno social. Frónesis Revista de Filosofía Jurídica, Social y Política 15(3): 81–103.

MES 2004. Resolución 132/2004. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba.

QUESADA, R. & REQUEIRO, R. 2018. La gestión de la información y del conocimiento desde los Centros de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación y la formación postgraduada. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas 1(2): 21-26.

RAGA, J. T. 1998. Claros y oscuros en el proceso de evaluación de la calidad en las universidades. En: Experiencias y consecuencias de la evaluación universitaria (estrategias de mejora en la gestión), Michavila, F. (editor), Fundación Universidad-Empresa, Madrid.

ZAYAS BAZÁN, L., ZAMORA, A. Y SARMIENTO, O. 2019. Condicionantes sociales en la formación postgraduada para el logro de desempeños investigativos del docente universitario. Libro Ciencia e Innovación Tecnológica vol. IX, Capítulo Ciencias Pedagógicas. Coedición Editorial Académica Universitaria-Opuntia Brava. Las Tunas. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu

ZAYAS BAZÁN, L. & ZAMORA, A. 2020. Caracterización de la formación postgraduada y su desarrollo en el contexto cubano actual. Opuntia Brava 12(2): 145-158.

Published

2021-12-09

How to Cite

Azahares-Fernández, O. T., Gamboa-Rodríguez, R., & Montero-O´farrill, J. L. (2021). Postgraduate training integrated to the socio-economic and cultural transformation of the eastern Holguin territory. Ciencia & Futuro, 11(4), 128–139. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2115

Most read articles by the same author(s)