System of actions to promote the proper use of information and communication technologies at the University of Moa

Authors

  • Kennis Martínez-González Universidad de Moa

Keywords:

information and communication technologies, Institutional Repository, subversion, unconventional warfare.

Abstract

A system of actions was developed for the proper use of information and communication technologies from the subject of Preparation for defense. The methods used in the investigation were the analysis of sources, analysis-synthesis, induction-deduction that allowed to determine the insufficiencies regarding the subject, by evaluating the results of the applied research instruments, from the qualitative and quantitative from the individual to the general. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CÉSPEDES, T. & JUAN, D. (2022). La disciplina Preparación para la Defensa en la formación de Ingenieros y Arquitectos. Referencia pedagógica, 10, 105-116.

BAUTE, A. (2021). Las redes sociales: arma desestabilizadora de gobiernos progresistas en Latinoamérica. Necesidad de una Formación Ciudadana. Revista Mapa, 1(25), 1- 16.

BROOKS, S., WANG, X. & SCHNEIDER, C. (2020). Technology Addictions and Technostress: An Examination of the US and China. Journal of Organizational and End User Computing (JOEUC), 32(2), 1-19.

ECHEBURÚA, E., AMOR, P. Y CENEA, R. (1998). Adicción a Internet: ¿una nueva adicción psicológica? Monografías de psiquiatría, 2, 38-44.

HIDALGO, S. (2022). Uso problemático de Internet y procrastinación en estudiantes: un meta-análisis. European Journal of Education and Psychology, 15(1), 1-18.

LACAVE, T., VAZQUEZ, T. & ÁLVAREZ, R. (2022). Experciencias de ciberacoso en adolescentes y sus efectos en el uso de internet. Icono 14, 20(1), 7

LUENGO, A. L. (2004). Adicción a Internet: conceptualización y propuesta de intervención. Revista profesional Española de Terapia Cognitivo-Conductual, 2(1), 22-52.

PASTOR, Y., GARCÍA, A. & LÓPEZ, M. (2022). Estrategias de regulación de uso del smartphone y uso problemático de internet en la adolescencia. Anales de psicología, 38(2), 269-277.

REINÉ, Y. Y FUNDORA, P. (2022). Metodología para el desarrollo de una nueva concepción de competencia: la lectodigital. Atenas, 2(58), 158-173.

ROMÁN, V. (2022). La labor de subversión de EE. UU. contra Cuba. Órbita Científica, 118(28), 1-8.

SANCHEZ, W., ESCOBAR, B., SALAZAR, C., CARHUATOCTO, G. & SAMEKASH, M. (2022). Uso de la stecnologías basadas en onternet: una oprtinidad acáemica escolar. Revista Ibérica de Sistemas y tecnologías de información, E53, 20-32.

SEVILLA, D., ALBÉNIZ, G. Y ORTEGA, F. (2012). Uso y abuso de las tecnologías de la información y la comunicación en los adolescentes y su influencia en la convivencia con lo padres. Internacional Jorurnal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 691-698.

Published

2023-03-01

How to Cite

Martínez-González, K. (2023). System of actions to promote the proper use of information and communication technologies at the University of Moa. Ciencia & Futuro, 13(1), 100–112. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2257

Issue

Section

Senderos