The information processes of the Rolando Monterrey de Moa Basic Secondary school library

Authors

  • Odalvis Cardoza-Rodríguez Universidad de Moa
  • Yarina Torres-Batista Universidad de Moa
  • Elizabeth Azahares-Noa Universidad de Moa

Keywords:

chool librarie, secondary education, basic secondary school, information management

Abstract

The informational processes were identified in the Rolando Monterrey Basic Secondary School library in Moa. A qualitative methodology was used supported by the conceptual theoretical aspects of the processes, as well as empirical methods (non-standardized interviews, observation). As a result, the characterization of the Rolando Monterrey Basic Secondary school library is obtained, taking into account the environment, entrances, exits and support elements. The information processes carried out in the institution for its better functioning were identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELLANOS, J. (2022). Un enfoque jurídico de las políticas públicas en bibliotecas escolares: una pieza más del engranaje democrático. Métodos de Información, 13(24), 1-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8549405.

CONTRERA, Y., AMADOR, S., GONZÁLEZ, M.M. & DING, B. (2021). La Gestión de Información en el contexto institucional y el rol de los directivos. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(1), 1-21. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2307-21132021000100011&script=sci_arttext&tlng=pt.

DURBÁN, G. & GARCÍA, J. (2008). Contribución de la biblioteca escolar al desarrollo de las competencias lectora e informacional. Mi Biblioteca, 13, 56-65. file:///C:/Users/scarralero/Downloads/Dialnet-ContribucionDeLaBibliotecaEscolarAlDesarrolloDeLas-2593438.pdf.

ESPINOSA, B; SANTOVENIA, J.R. & MOSCOSO, O.M. (2023). Aportes a la orientación al usuario en el uso de la información en bibliotecas escolares Bibliotecas. Anales de Investigación, 19(1), 1-10. http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/571.

FERNÁNDEZ, S., LOBELLE, G. & RIVERA, Z. (2018). Las bibliotecas públicas por el desarrollo sostenible. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 29(2), 1-16. https://www.medigraphic.com/pdfs/acimed/aci-2018/aci182b.pdf.

GONZÁLEZ, G. (2021). La alfabetización informacional: un camino hacia la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32(1), 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000100018.

KOTLER, P. (2001). Dirección de mercadotecnia: Análisis, planeación, implementación y control. Magíster en Administración-Tiempo Parcial 29, ESAN.

PONJUÁN, G. (1998). Gestión de Información en las organizaciones: principios, conceptos y aplicaciones. Santiago de Chile. Centro de Capacitación en Información. Prerrectoría Universidad de Chile. 222p.

PONJUÁN, G., MENA, M., VILLARDEFRANCOS, M. D., LEÓN, M. & MARTÍ, Y. (2004). Sistemas de información: principios y aplicaciones. Editorial Félix Varela. https://www.researchgate.net/profile/Gloria-Ponjuan/publication/267941079_SISTEMAS_DE_INFORMACION_PRINCIPIOS_Y_APLICACIONES/links/54ec8d5a0cf27fbfd771003b/SISTEMAS-DE-INFORMACION-PRINCIPIOS-Y-APLICACIONES.pdf.

ROJAS MESA, Y. (2006). De la Gestión de Información a la Gestión del Conocimiento. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud (ACIMED), 14(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1024-94352006000100002.

SERNA, M., RODRÍGUEZ, A. & ETXANIZ, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 18-49. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/212387.

SOUTO, D. (2022). ¿Y dónde está la biblioteca escolar? Visibilizando los espacios físicos y virtuales que los jóvenes frecuentan para leer por placer. Última Década, 58, 186-225. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-22362022000100186&script=sci_arttext&tlng=pt.

TORRES, Y., CARDOZA, O., RODRÍGUEZ, M. & TORRES, Y. (2023). Plan de mercadotecnia para la promoción de servicios bibliotecarios en la secundaria básica Rolando Monterrey. Ciencia & Futuro, 13(1), 87-99. http://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2253.

Published

2023-09-25

How to Cite

Cardoza-Rodríguez, O., Torres-Batista, Y., & Azahares-Noa, E. (2023). The information processes of the Rolando Monterrey de Moa Basic Secondary school library. Ciencia & Futuro, 13(3), 468–478. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2370