Collaborative Working in Data Science from a Socioformative Approach

Authors

  • Gabriela López Quesada Centro Universitario CIFE
  • Sergio Tobón Tobón Centro Universitario CIFE

Keywords:

role assignment, data science, socio-formative approach, decision making

Abstract

Collaborative work was analyzed from a socio-formative approach in the data science process through a documentary analysis with a qualitative approach. A documentary analysis was carried out with a qualitative approach. For the exploration, a series of search algorithms were used, both in English and Spanish, focusing attention on documents from recent years, mostly from 2019 to 2022. The result showed that the lack of collaboration leads the areas to work differently. in isolation using information from different sources and approaches, limiting the achievement of the stated objective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación: introducción a la metodología científica (Episteme (ed.); 6th ed.). https://ebevidencia.com/wp-content/uploads/2014/12/EL-PROYECTO-DE-INVESTIGACIÓN-6ta-Ed.-FIDIAS-G.-ARIAS.pdf.

Bermeo, F., Hernández, J. S. & Tobón, S. (2016). Análisis documental de la v heurística mediante la cartografía conceptual. Ra Ximhai, 103–122. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.05.fb.

Castillo-Medina, C. A. (2021). Ciberseguridad: Por dónde Empezar …. Revista de Tecnología, 18(1), 1–12. https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/RevTec/article/view/3803.

Del-Castillo, M. & Arza, V. (2021). La ciencia digital en América Latina: alcance y beneficios. Arbor, 197(799), a595. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.799008.

Dulzaides, M. E. & Molina, A. M. (2004). Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso. Acimed, 12(2), 1–5. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84899874589&partnerID=40&md5=2c01cbbe5636c36240c08941c50e2d34.

Favaretto, M., de Clercq, E., Schneble, C. O. & Elger, B. S. (2020). What is your definition of Big Data? Researchers’ understanding of the phenomenon of the decade. PLoS ONE, 15(2), 1–20. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0228987

Gibert, K., Horsburgh, J. S., Athanasiadis, I. N. & Holmes, G. (2018). Environmental Data Science. Environmental Modelling and Software, 106, 4–12. https://doi.org/10.1016/j.envsoft.2018.04.005.

González, M. d. L. (2018). UVE socioformativa: estrategia didáctica para evaluar la pertinencia de la solución a problemas de contexto. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 9(16), 133–153. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-85502018000100133.

Hernández-Leal, E. J., Duque-Méndez, N. D. & Moreno-Cadavid, J. (2017). Big Data: an exploration of research, technologies and application cases. TecnoLógicas, 20(39). https://www.redalyc.org/pdf/3442/344251476001.pdf

Juárez, L. G., Tobón, S., Salas, G., Jerónimo, A. E. & Martínez, M. G. (2019). Desarrollo Sostenible: Educación y Sociedad. Revista Electrónica de Medio Ambiente, 20(1), 54–72. https://www.ucm.es/iuca/volumen-20-numero-1-revista.elecde-medioambiente.

Klenzi, R., Malberti, A. & Beguerí, G. (2019). Propuesta didáctica inherente al área de ciencia de datos. XXI Workshop de investigadores en Ciencias de la Computación (WICC 2019, Universidad Nacional de San Juan). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/77174.

Lemus, D. & Pérez, R. (2020). Ciencia de datos y estudios globales: aportaciones y desafíos metodológicos. Colombia Internacional, 102, 41–62. https://doi.org/10.7440/colombiaint102.2020.03.

Linares-Morales, J. (2021). Una mirada desde el sur al tema de la ciberseguridad. IPSA Scientia. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(1), 123–124. https://latinjournal.org/index.php/ipsa%0ARevista.

Martínez, J. E., Tobón, S. & Soto, J. A. (2021). Ejes claves del modelo educativo socioformativo para la formación universitaria en el marco de la transformación hacia el desarrollo social sostenible. Formación Universitaria, 14(1), 53–66. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100053.

Méndez, N. & Porven, J. (2018). Ciencia de datos: una revisión del estado del arte. UCE Ciencia, 6(3). https://doi.org/10.1016/j.aci.2014.10.001.

Nivela-Cornejo, M. A., Echeverría-Desiderio, S. V. & Espinosa-Izquierdo, J. G. (2019). Herramientas digitales en el trabajo colaborativo. Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación, 103–111. https://doi.org/https://doi.org/10.31876/re.v3i25.444.

Oracle-México. (2020). Base de Datos. https://www.oracle.com/mx/database/what-is-database/.

Pineda-de-Alcazar, M. Y. (2018). La Internet de las Cosas, el Big Data y los nuevos problemas de la comunicación en el Siglo XXI. Mediaciones Sociales, 17, 11–24. https://doi.org/10.5209/meso.60190.

Pinto, M. & Gálvez, C. (2011). Análisis Documental de Contenido. Procesamiento de la Información. In E. Síntesis (Ed.) Manual de ciencias de la información y documentación.

Rodríguez, J. M. (2020). Cambio tecnológico y adaptación de la oferta educativa a la nueva demanda de habilidades en el Uruguay. Documentos de Proyectos, 82. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45902.

Rollins, J. B. (2015). Metodología Fundamental para la Ciencia de Datos. 6. https://www.ibm.com/downloads/cas/WKK9DX51.

Ruiz-Velazco, E. & Bárcenas-López, J. (2019). Trabajo colaborativo en entornos virtuales (A. C. Sociedad Mexicana de Computación en la Educación (ed.)). http://www.telematica.ccadet.unam.mx/recursos/eBook/libros2019/trabajoc.pdf.

Tobón, S., González, L., Nambo, J. S. & Vazquez-Antonio, J. M. (2015). La Socioformación: Un Estudio Conceptual. Paradigma, 36(1), 7–29. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2957.5289.

UTEC. (2021). ¿Qué es la Ciencia de Datos y para qué se utiliza? Ciencia de Datos. https://www.utec.edu.pe/blog-de-carreras/ciencias-de-datos/que-es-la-ciencia-de-datos-y-para-que-se-utiliza.

Vázquez, A. (2020). Ciencia de Datos para Gente Sociable. Bookdown. https://bitsandbricks.github.io/ciencia_de_datos_gente_sociable/index.html.

Yu, B. & Kumbier, K. (2020). Veridical data science. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 117(8), 3920–3929. https://doi.org/10.1073/pnas.1901326117.

Zhang, A. X., Muller, M. & Wang, D. (2020). How do Data Science Workers Collaborate? Roles, Workflows, and Tools. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 4(CSCW1), 1–23. https://doi.org/10.1145/3392826.

Published

2024-03-01

How to Cite

López Quesada, G., & Tobón Tobón, S. (2024). Collaborative Working in Data Science from a Socioformative Approach. Ciencia & Futuro, 14(1), 112–123. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2493

Issue

Section

Senderos