The geological heritage and geodiversity in the environmental training of the geologist in Cuba

Authors

Keywords:

geological heritage, geodiversity, environmental training of geologist.

Abstract

The exploitation of mineral resources brings with it effects on the environment, in particular, on the geological heritage and geodiversity, for this reason professionals with a solid environmental training are required to guarantee the protection of the geological heritage of the nation. This work points towards the need to strengthen, with regard to geological heritage and geodiversity, the environmental training of Geology students at Cuban universities. Different epistemological conceptions related to the environmental formative process are addressed and from this perspective the need to recognize that geological heritage and geodiversity are essential within the environmental training of the geology professional is highlighted. Theoretical methods such as analysis, synthesis and hermeneutics are used. It is concluded that heritage environmental training of geologists is essential as a process aimed at promoting the protection of the geological environment, geological heritage and geodiversity, in correspondence with what society expects from these professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, Y. 2012. Estrategia curricular para el proceso de formación para el manejo del patrimonio geológico-minero en el Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa. Tesis de maestría. Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa.

Carcavilla-Urquí, L. 2014: Guía Práctica para entender el patrimonio geológico. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 22(1): 5-18.

Carcavilla, L.; Durán, J. J. y López-Martínez, J. 2008: Geodiversidad: concepto y relación con el patrimonio geológico. Geo-Temas, 10: 1299-1303.

Castellanos-Abella, E. 2020: Nuevas Normas para conservar el patrimonio geológico cubano. Granma: La Habana, 8 de octubre de 2020. p. 8.

Fuentes-Gutiérrez, I. y Fernández-Martínez, E. 2014: Inventariar para conocer, conocer para valorar. Trabajando con el patrimonio geológico en el entorno de los centros educativos. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 22(1): 38-48.

Hernández, F. J. 2002: El patrimonio como recurso en la enseñanza de las Ciencias Sociales. En: El patrimonio y la didáctica de las Ciencia Sociales. Universidad de Castilla–La Mancha. España.

Guerrero-Almeida, D.; Guardado-Lacaba, R. y Blanco-Torrens, R. 2003: La conservación del patrimonio geológico-minero como medio para alcanzar el desarrollo sostenible. Minería y Geología, 19(3-4). Disponible en: http://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistamg/article/view/358

Ministerio de Energía y Minas (MINEM). 2018: Decreto 345: De la actividad de investigación geológica y del Servicio Geológico de Cuba. Gaceta Oficial Extraordinaria de la República de Cuba, No. 41. Disponible en: http://www.gacetaoficial.cu

Ministerio de Energía y Minas (MINEM). 2020: Decreto 11: Del Patrimonio Geológico de Cuba. Gaceta Oficial Ordinaria de la República de Cuba, No. 69. Disponible en: http://www.gacetaoficial.gob.cu

Ministerio de Energía y Minas (MINEM). 2020: Resoluciones 81 y 82 /2020. Gaceta Oficial Ordinaria de la República de Cuba, No. 69. Disponible en: http://www.gacetaoficial.gob.cu

Novo, M. 1995: La educación ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid, España: Universitas.

República de Cuba. 2019: Constitución de la República de Cuba. Cuba. La Habana: Editora Política.

UNESCO. 2006: Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial, Cultural y Natural. Disponible en: htpp://www.unesco.org/new2006-convention

Published

2021-03-16

How to Cite

Aldana-Aldana, Y., Robas-Díaz, E. F., Bess-Reyes, T., & Guardado-Lacaba, R. M. (2021). The geological heritage and geodiversity in the environmental training of the geologist in Cuba. Minería & Geología, 37(1), 120–129. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistamg/article/view/art8_No1_2021

Issue

Section

Mining and Society