DIDACTIC STRATEGY FOR THE DEVELOPABLE LEARNING OF THE CONTENTS OF COMPREHENSIVE GENERAL MEDICINE IN MEDICAL STUDENTS

Authors

  • José Luis Regalado Tamayo Filial de Ciencias Médicas de Moa
  • Damarys Babastro Caboverde Filial de Ciencias Médicas de Moa
  • Lisandra Loforte Fuentes Hospital docente, Moa
  • Liudmila Ramírez Domínguez Hospital docente, Moa

Keywords:

developer learning, teaching learning process, teaching strategy

Abstract

A didactic strategy was developed to contribute to a teaching-learning process that develops the contents of Comprehensive General Medicine in the Medicine degree in Moa. To develop the study, various methods and techniques were used such as analysis-synthesis, inductive-deductive, structural systemic, surveys, and interviews. The process of assessing the feasibility of the strategy by carrying out the socialization workshops and verifying the results in its application, demonstrated that it contributes to the improvement of learning in the students of the Medicine career. The teaching strategy can be generalized to any teaching unit of higher medical education, with flexibility and adaptability to the context where the teaching-learning process of this subject is developed.

References

Alonso, J. (1991). Motivación y aprendizaje en el aula. Cómo enseñar a pensar. Madrid: Santillana.

Bello Fernández, N. L. (2009). Identificación de necesidades de aprendizaje. Bello Fernández. N, Fenton Tait M C. Proceso Enseñanza Aprendizaje. Temas para enfermería. Ciudad de La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Castellanos Simons, D. (2003). Estrategias para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. La Habana. Universidad Pedagógica Enrique José Varona.

Castillo, J. (2003). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, http. monografías. (16/1/2012).

Concepción García, M. R., & Rodríguez Expósito, F. (2009). Rol del profesor y sus estudiantes en el proceso de enseñanza aprendizaje.

De Zayas, C. M. A., & Agudelo, E. M. G. (1998). Lecciones de didáctica general.

García Calzadilla, R. (2012). Estrategia didáctica para favorecer el aprendizaje de los contenidos de Urología en los estudiantes de medicina con un enfoque desarrollador (Doctoral dissertation, Tesis en opción al Título Académico de Máster en Educación Superior). http://ninive.ismm.edu.cu/handle/123456789/2127

Ginoris Quesada, O. (2001). Aprendizaje Desarrollador: Reto de la UNESCO para el siglo XXI. Material en impresiones ligeras. In Conferencia de postgrado. Matanzas: Instituto Superior Pedagógico Juan Marinello.

Ginoris Quesada, O. (2001). Didáctica desarrolladora; teoría y práctica de la escuela cubana. Memorias del evento Pedagogía.

ORAMAS, S., & MARGARITA, Y. P. R. M. (2003). Proceso de enseñanza aprendizaje. Compendio de Pedagogía. Primera reimpresión.

Zaldívar Pérez, G. (2006). Estrategia didáctica para contribuir a un proceso de enseñanza aprendizaje desarrollador de los contenidos biológicos de décimo grado (Doctoral dissertation, Instituto Superior Pedagógico Juan Marinello Matanzas. Facultad De Educación Preuniversitaria. Departamento de Ciencias Naturales). https://rein.umcc.cu/handle/123456789/485

Zilberstein Toruncha, J., & Silvestre Oramas, M. (1997). Una didáctica para una enseñanza y un aprendizaje desarrollador. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Cuba.

Published

2023-12-07

How to Cite

Regalado Tamayo, J. L., Babastro Caboverde, D., Loforte Fuentes, L., & Ramírez Domínguez, L. (2023). DIDACTIC STRATEGY FOR THE DEVELOPABLE LEARNING OF THE CONTENTS OF COMPREHENSIVE GENERAL MEDICINE IN MEDICAL STUDENTS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(2), 253–266. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2443

Issue

Section

Ideas-Soluciones