ENVIRONMENTAL EDUCATION IN TRAINING PROFESSIONALS OF AGRICULTURAL SCIENCE

Authors

  • Mamna Victoria Daley Poyato Universidad de Holguín
  • Yuraysi García Naún Universidad de Holguín
  • María Teresa Cardoso Barreras Universidad de Holguín

Keywords:

environment, sustainable development, soil science

Abstract

This research is a methodological proposal for the environmental education treatment in training professionals of Agricultural Sciences. It includes developing teaching tasks, learning activities focused on environment and its implementation using workshop as a way of organizing the teaching process in Higher Education. Different Empirical methods were used such as survey, interview and scientific observation. The teaching tasks elaboration allowed developing environmental education on the students and their professional guidance to solve problems inherent in the agricultural production process from a sustainable perspective, which contributes to develop actions for protecting and conserving natural resources.

References

Agut, M. P. M., Minguet, P. A., Solís, M. Á. U., & Guilamany, A. P. (2007). Promoción de la sostenibilidad en los currícula de la enseñanza superior desde el punto de vista del profesorado: un modelo de formación por competencias. Educatio Siglo XXI, 25, 187-208.

CITMA. (1997). Estrategia Nacional de Educación Ambiental. La Habana.

Cuba, A. N. Ley 81" Del Medio Ambiente" de 1997. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba, (7), 47.

De Educación Superior, M. (2022). Resolución No. 47/22 “Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del Trabajo Docente y Metodológico para las carreras universitarias.”.

Fuente, H. S., Acosta, J. L., Maura, Y. F., & Martínez, I. B. (2021). PROCEDIMIENTO PARA LA EVALUACIÓN DE LOS ASPECTOS ECONÓMICOS, SOCIALES Y AMBIENTALES DEL MANEJO AGROECOLÓGICO DEL CACAO. ESTUDIO DE CASO BARACOA, CUBA.

García Álvarez, A. (2019). El sector agropecuario y el desarrollo económico: el caso cubano.

López, A. (2010). Sistema Integrado de Gestión para las UBPC (Doctoral dissertation, Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Económicas. Universidad de La Habana).

Reyes-Solórzano, S. J. (2018). La educación ambiental desde la perspectiva de la responsabilidad social empresarial. Maestro y Sociedad, 3-14.https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3371

Reynaldo, M. O. U., Domínguez, A. A., Igarza, L. M. Z., & Pérez, Y. M. (2022). Estrategia de educación ambiental para la formación del Técnico Medio en Construcción Civil, del Instituto Politécnico de la Construcción 26 de julio de Holguín, Cuba. Revista Científica De FAREM-Estelí, (41), 77-98.https://camjol.info/index.php/FAREM/article/view/13887

Published

2024-06-28

How to Cite

Daley Poyato, M. V., García Naún, Y., & Cardoso Barreras, M. T. (2024). ENVIRONMENTAL EDUCATION IN TRAINING PROFESSIONALS OF AGRICULTURAL SCIENCE. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(1), 1–17. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2557

Issue

Section

Ideas-Soluciones