PEDIATRIC TRAINING OF MEDICAL STUDENTS IN COMPREHENSIVE MEDICAL CARE TO HOSPITALIZED ADOLESCENTS

Authors

  • Amelia Santiago Pino Hospital Pediátrico Universitario, Holguín
  • Liane Santiago Pino Universidad de Ciencias Médicas, Holguín
  • Ada Iris Infante Ricardo Universidad de Holguín
  • Yamaisy Mayedo Núñez Universidad de Ciencias Médicas, Holguín

Keywords:

pediatric education, pedagogical conception, adolescence

Abstract

Inadequacies in skills and knowledge and in the use of the clinical method in adolescents were determined by the diagnosis made to the fourth-year students of medicine, pediatric clinics, in stage of October - November 2022 at Octavio de la Concepción y de la Pedraja pediatric Hospital from Holguín province. This resulted in deficiencies in the preparation of the patient’s medical history. In order to transform this situation, a pedagogical concept was designed for the pediatric training of medical students which takes into account the teaching and learning problem; b-learning and the singularity of adolescence as an age group that demands a contextualization, systemic look and sequencing of educational content. Theoretical methods of analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and systemic were used for establishing an integrated and contextualized training process that is energized through premises, theoretical nuclei and the problematizing pediatric training method. By the implementation of the problem-solving pediatric training method, it is possible to specify the dynamics of training medical students, their professional actions complement the comprehensive medical care protocol for hospitalized adolescents.

References

Agüero, G., & Berner, E. (2023). Estadios de Tanner y orquidometría de Prader en varones adolescentes. Estudio descriptivo transversal. Archivos argentinos de pediatría, 121(2), 7-7.http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S0325-00752023000200007&script=sci_arttext

Alonso-Betancourt, L. A., Corral-Joniaux, J. A., & Parente-Pérez, E. (2023). Método de aula invertida para la formación de metacompetencias profesionales en estudiantes universitarios basada en el aprendizaje combinado (bLearning). Luz, 22(3), 108-124.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1814-151X2023000300108&script=sci_arttext

Alvarez, L. R., Castillo, I. D. L. S., & Jara, A. C. T. (2023). Intervención educativa sobre salud sexual y reproductiva en adolescentes. Revista Cubana de Reumatología, 26, 1245.

Arteaga Herrera, J. J., & Chávez Lazo, E. (2000). Integración docente-asistencial-investigativa (idai). Educación Médica Superior, 14(2), 184-195.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412000000200008&script=sci_arttext

Avendaño, W. R., Hernández, C. A., & Prada, R. (2021). Uso de las Tecnología de Información y Comunicación como valor pedagógico en tiempos de crisis. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 135-159.http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-72382021000100135&script=sci_arttext

Breijo Worosz, T. (2009). Concepción pedagógica del proceso de profesionalización para los estudiantes de las carreras de la Facultad de Educación Media Superior durante la formación inicial: Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Pedagógicas de Pinar del Río.

Chacón, G. G., Betancourt, L. A. A., & Figueredo, P. A. L. (2024). Metodología para la formación de la competencia laboral integradora en residentes de Pediatría Methodology for the formation of integrative professional competence in Pediatric residents Metodologia para a formação da competência laboral integrativa em residentes de. http://scielo.sld.cu/pdf/luz/v23n1/1814-151X-luz-23-01-e1397.pdf

Corona Martínez, L. (2018). El pase de visita en las asignaturas propedéutica clínica y medicina interna: ¿iguales o diferentes? Medisur, 16(4), 603-606.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2018000400017&script=sci_arttext&tlng=en

Dartiguelongue, J. B., Berreta, J., Murno, J., & Reyes Toso, C. F. (2017). Incorporación de la Pediatría en etapas iniciales de la carrera de Medicina: cinco años de experiencia educativa con alumnos de Fisiología. Rev. Hosp. Niños (B. Aires), 59(267), 250-254. http://revistapediatria.com.ar/wp-content/uploads/2018/01/267-04-Incorporacio%CC%81n-de-la-Pediatri%CC%81a.pdf

Escobar, M. D. C. (2017). Formación del profesional de la salud: una mirada reflexiva. Revista Médica Electrónica, 39(4), 1004-1010.http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1684-18242017000400015&script=sci_arttext

García-Tornel, S., & Gaspá, J. (1997). Control de salud en la población adolescente. Pediatr Integral, 2(3), 285-295.

Jara-Vaca, F. L., Rodríguez-Heredia, S. P., Conde-Pazmiño, L. R., & Aime-Yungan, G. G. (2021). Uso de las TIC en la educación a distancia en el contexto del Covid-19: Ventajas e inconvenientes. Polo del conocimiento, 6(11), 15-29. http://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3247

Juca Maldonado, F., Carrión González, J., & Juca Abril, A. (2020). B-Learning y Moodle como estrategia en la educación universitaria. Conrado, 16(76), 215-220. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=s1990-86442020000500215&script=sci_arttext&tlng=en

Llano Arana, L., Gutiérrez Escobar, M., Stable Rodríguez, A., Núñez Martínez, M., Masó Rivero, R., & Rojas Rivero, B. (2016). La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur, 14(3), 320-327. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-897X2016000300015&script=sci_arttext

López-Navarrete, G. E., Perea-Martínez, A., Padrón-Martínez, M. M., Espinoza-Garamendi, E., & Lara-Campos, A. (2014). Entrevista con el adolescente. Acta pediátrica de México, 35(3), 229-237. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0186-23912014000300009&script=sci_arttext

Mendoza, R. N. C., & Curi, N. R. (2023). TecnologÃas de la Información y las Comunicaciones en la educación a distancia. Revista Cubana de TecnologÃa de la Salud, 14(2), 4050.https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4050

Menéndez, G. A. G., Betancourt, L. A. A., & Díaz, R. T. (2018). La competencia de asistencia pediátrica a desarrollar en el estudiante de la carrera de Medicina. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 9(2), 127-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6596590

Perea, R. S. S., & Mainegra, A. S. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. http://www.ecimed.sld.cu/2017/06/02/modelo-formativo-del-medico-cubano-bases-teoricas-y-metodologicas/

Santiesteban, T. B., Borrás, A. R., & Domínguez, M. L. (2017). Adolescentes: razones para su atención. Correo Científico Médico de Holguín, 21(3), 858-875.https://www.medigraphic.com/cgibin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=73978

Valdés, J. V., Perea, R. S. S., Victoria, N. P., Galende, M. L. Q., & Hoz, G. P. (2016). Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 30(1). https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=68711

Published

2024-12-09

How to Cite

Santiago Pino, A., Santiago Pino, L., Infante Ricardo, A. I., & Mayedo Núñez, Y. (2024). PEDIATRIC TRAINING OF MEDICAL STUDENTS IN COMPREHENSIVE MEDICAL CARE TO HOSPITALIZED ADOLESCENTS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 407–420. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2661

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)