PROPOSAL FOR INDICATORS TO FAVOR THE EVALUATION PROCESS IN THE NURSING CAREER

Authors

  • Damarys Babastro Caboverde Filial de Ciencias Médicas, Moa, Holguín
  • Lindy Anella Castellanos Meléndez Hospital General, Moa, Holguín
  • Jorge Enrique Chacón Martínez Hospital General, Moa, Holguín
  • Yurina Oliveros Lobaina Hospital General, Moa, Holguín
  • Rosendo Lanfernal Breff Hospital General, Moa, Holguín

Keywords:

evaluation, teaching process, indicators

Abstract

The evident limitations during the evaluation process faced by the teachers of nursing at the the local branch of the university of Medical Sciences, in Moa, permitted the elaboration of a proposal of indicators which favored the evaluation process in the career. Theoretical and empirical methods for this purpose were used. The realization of socialization workshops and the verification of results during its application showed that it contributes to the improvement of evaluation of students learning , a harmonious and an adequate methodological sistematization of teachers preparedness in regards of learning evaluation was achieved, based upon the relation between the deepening of contentsdiversity required to manage the formation of professionals in nursing, and the potencials that variated contents may offer.

References

Abarca Campal, M. 1989. La conveniencia de una auto-evaluación. p97-102. Apuntes Didácticos, (1).

Zayas, C. M. Á. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la educación superior cubana. Ministerio de Educación Superior. La Habana

Castro Pimienta, O. La evaluación pedagógica. CEPTP. ISPETP. La Habana.1992.

Bello Fernández, N. L. (2006). Enfermería como profesión y ciencia. NL, Bello En Su.

Ministerio de Educación, Cuba (1984). Seminario nacional a dirigentes, metodólogos e inspectores de las direcciones provinciales y municipales de educación. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista educación, 42(2), 717-739. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v42n2/2215-2644-edu-42-02-00717.pdf

Domínguez Trelles, J. (1988). Evaluación del aprendizaje. Lima: Didáctica Universitaria.

González Pérez, Y., Rosell León, Y., Marín Milanés, F., Leal Labrada, O., Piedra Salomón, Y., & Kourí Cardellá, G. (2006). Usabilidad: la evaluación de los servicios en el entorno Web. Acimed, 14(5), 0-0. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1024-94352006000500010&script=sci_arttext

Arada Rodríguez, A., Pérez Álvarez, O. L., Méndez Díaz, N. E., Machín López-Portilla, M. T., & Echezabal de la Flor, E. (2007). Indicadores metodológicos para la evaluación del aprendizaje del proceso docente educativo en los centros de educación médica superior. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 11(5), 75-80. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1561-31942007000500011&script=sci_arttext

Published

2024-12-09

How to Cite

Babastro Caboverde, D., Castellanos Meléndez, L. A., Chacón Martínez, J. E., Oliveros Lobaina, Y., & Lanfernal Breff, R. (2024). PROPOSAL FOR INDICATORS TO FAVOR THE EVALUATION PROCESS IN THE NURSING CAREER. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 471–484. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2667

Issue

Section

Ideas-Soluciones