Neuropsychological assessment of the child in Mexico

Authors

  • Ingrid A. Ruz Santos Universidad Nacional Autónoma de México. México

Keywords:

Clinical psychology, neuropsychology of the child, neuropsychological assessment, neurodevelopment, neuropsychology in Mexico.

Abstract

The neuropsychological assessment of the child was started from the schematic adjustments made to adults. This process is not entirely adequate given the neurodevelopment characteristics. This is why it is important to analyze the particularities in the attention paid to this population. The objective of this article is to address the neuropsychological assessment of the child on a conceptual and methodological level, including the analysis of existing tests that could be completed to the children of Mexico. It was required to review the materials available on neuropsychological assessment of the child and the tests that have been developed for children, which demonstrated to be valuable in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ingrid A. Ruz Santos, Universidad Nacional Autónoma de México. México

Licenciatura en Psicología

References

AKHUTINA, T. V. 2001: Aproximación neuropsicológica hacia el diagnóstico y corrección de las dificultades en el aprendizaje de la escritura. En: Jrakovskaya, M. G. Aproximaciones contemporáneas hacia el diagnóstico y corrección de los trastornos del lenguaje. San Petersburgo, Universidad Estatal de San Petersburgo.

ARDILA, A. & OSTROSKY, F. 2009: Diagnóstico del Daño Cerebral, Enfoque Neuropsicológico. Editorial Trillas, México.

BAUSELA, E. 2008A: Baterías de evaluación neuropsicológica infantiles. Boletín de Pediatría 48: 8-12.

BAUSELA, E. 2008B: Estudio de validación de la batería Luria-inicial en una muestra de escolares mexicanos. Revista Mexicana de Neurociencia 9(2): 125-130.

CHÁVEZ, S. & CRUZ, F. 2010: El juego como mediador del desarrollo de la actividad. En: Educación especial: aportaciones de la neuropsicología. Horizontes Educativos, México.

CRUZ, F. 2010: Juego y Valoración por Tareas. En: Educación especial: aportaciones de la neuropsicología. Horizontes Educativos, México, 53-64.

ETCHEPAREBORDA, M. 1999: La neuropsicología infantil ante el próximo milenio. Revista de Neurología 28(Supl 2): S70-6.

FLORES, J. C.; OSTROSKY, F. & LOZANO, A. 2008: Batería de Funciones Ejecutivas. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias 8(1): 141-158.

GOLDEN, C. J. 1989: The Luria-Nebraska Neuropsychological Battery. En: Newmark CS, eds. Major psychological assessment instruments. Needham Heights: Allyn and Bacon 2: 165-198.

HERRERA, E. 2008: Evaluación neuropsicológica en población adulta: ámbitos, instrumentos y baterías neuropsicológicas. Reflexiones 87(2): 163-174.

LURIA, A. 1986: Las funciones corticales superiores del hombre. Distribuciones Fontamara, México.

MANGA, D. & RAMOS, F. 1991: Neuropsicología de la edad escolar. Aplicaciones de la teoría de AR Luria a niños a través de la batería Luria-DNI. Visor, Madrid.

MANGA D. & RAMOS F. 2006: Batería de Evaluación Neuropsicológica Luria-Inicial. TEA, Madrid.

MATUTE, E.; ROSSELLI, M.; ARDILA, A. & OSTROSKY, F. 2007: Evaluación neuropsicológica infantil. Manual Moderno, México.

MATUTE, E.; ROSSELLI, M. & ARDILA, A. 2010: Evaluación Neuropsicológica Infantil. En: Neuropsicología del Desarrollo Infantil. Manual Moderno, México, 71-136.

MATUTE, E. & ROSSELLI, M. 2010: Neuropsicología infantil: historia, conceptos y objetivos. En: Neuropsicología del Desarrollo Infantil. Manual Moderno, México, 3-44.

MUÑOZ, J. M. & TIRAPU, J. 2001: Rehabilitación Neuropsicológica. Síntesis, Madrid.

OSTROSKY, F. & LOZANO, A. 2012: Factores socioculturales en la valoración neuropsicológica. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento 4(2): 43-50.

OSTROSKY, F.; GÓMEZ, M. E.; MATUTE, E.; ROSSELLI, M.; ARDILA, A. & PINEDA, D. 2003: Neuropsi atención y memoria 6 a 85 años. American Book Store, México.

PATERNO, R. M. & EUSEBIO, C. A. 2002: Neuropsicología infantil: sus aportes al campo de la educación especial. Consultado: 25 may 2014. Disponible en: http://www.fnc.org.ar/pdfs/paterno_eusebio.pdf

QUINTANAR, L. & SOLOVIEVA, Y. 2003: Pruebas de evaluación

infantil. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.

QUINTANAR, L. & SOLOVIEVA, Y. 2008: Aproximación histórico-cultural: fundamentos teórico-metodológicos. En: Eslava, J.; Mejía, L.; Quintanar, L. & Solovieva, Y. (Eds.) Los trastornos del aprendizaje: perspectivas neuropsicológicas. Magisterio, Colombia, 145-181.

SOLOVIEVA, Y.; QUINTANAR, L. & LÁZARO, E. 2006: Efectos socioculturales sobre el desarrollo psicológico y neuropsicológico en niños preescolares. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología 6(1): 9-20.

Published

2017-11-30

How to Cite

Ruz Santos, I. A. (2017). Neuropsychological assessment of the child in Mexico. Ciencia & Futuro, 5(2), 96–111. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1083