Behavior modification strategies for comprehensive learning of initial education students

Authors

  • Valerie Hernández-Zazueta Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado

Keywords:

Special educational needs, pedagogical intervention, behavioral modification

Abstract

The techniques of behavioral intervention used to improve the learning activity of the students of the Maternal II group of the Center for Multiple Attention of Initial Education in Mexicali are described. The study was based on Papalia's theory of behaviorism (2005), the psychogenetic theory of Jean Piaget (1985) and sociocultural theory of Lev Vygotsky (2004). Interviews, observation and documentary review were used as techniques. As a result, a behavioral intervention program was successfully applied to the students' learning process. It is concluded that the use of the techniques used contributes to the learning of students with special educational needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valerie Hernández-Zazueta, Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado

Educación Especial

References

AMERICAN ASSOCIATION ON INTELLECTUAL AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES [AAIDD]. 2013: Disponible en: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.VYr2IOyCPCQ

CENTRO NACIONAL DE RECURSOS PARA LA EDUCACIÓN ESPECIAL (CNREE). 1992: Alumnos con Necesidades Educativas Especiales y Adaptaciones Curriculares. MEC, Madrid.

CENTRO PARA EL CONTROL Y LA PREVENCIÓN DE ENFERMEDADES 2014: Datos: TEA. Obtenido de Trastorno del Espectro Autista. Disponible en: www.cds.gov

FLAVELL, J. H.; MILLER, P. H. & MILLER, S. A. 1993: Cognitive development. Prentice-Hall, Inc.

ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. 1992: Necesidades básicas de aprendizaje, Estrategias de Acción. Santiago, Chile.

ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD [OMS]. 2015: Epilepsia. Disponible en: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs999/es/

PAPALIA, D. E. 2005: Psicología del Desarrollo de la Infancia a la Adolescencia. MgGraw-Hill Companies/Interamericana Editores S.A DE C.V., México.

PIAGET, J. 1977: The role of action in the development of thinking. In: Knowledge and development. Springer US, p. 17-42.

PIAGET, J. 1985: Teoría psicogenética. México, Ed.

SECRETARÍA DE EDUCACIÓN PÚBLICA. 2012: Glosario de Educación Especial. SEP, México.

TRANSCULTURAL MENTAL HEALTH CENTER [TMHC]. 2002: Trastornos de Conducta en los Niños. Australia.

VERDUGO, M. A. 1994: El cambio de paradigma en la concepción del Retraso Mental: La nueva definición de la AAMR. Siglo cero 25(5): 5-24.

VYGOTSKY, L. S. 2004: Teoría de las emociones: estudio histórico-psicológico. Ediciones Akal, España.

VYGOTSKY, L. S. 1979: Zona de desarrollo próximo: una nueva aproximación. En: El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, Grijalbo.

Published

2016-12-06

How to Cite

Hernández-Zazueta, V. (2016). Behavior modification strategies for comprehensive learning of initial education students. Ciencia & Futuro, 6(4), 141–162. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1336