Strategies for reading and writing in students with visual disabilities

Authors

  • Brenda González-Valero Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado

Keywords:

visual disability, special teaching, litera

Abstract

An educational strategy was developed applicable to a 12-year-old student with visual impairment who attends the sixth grade of regular primary education to improve literacy. The results of the final diagnosis were described, where the initial diagnosis of the student was compared with respect to what is required to consolidate basic operations. Based on the strategies of the intervention plan, the student consolidated the Braille System, but it is necessary to continue working on consolidating reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Brenda González-Valero, Benemérita Escuela Normal Urbana Nocturna del Estado

Licenciatura en Educación Especial

References

ANDRADE, P. 2010. Desafíos de la diferencia en la escuela. Edelvives, España. Disponible en: http://www.ferececa.es/publicaciones/GRATUITAS/DESAFIOSDELADIFERENCIAENLAESCUELA.pdf

AUSUBEL, D. 1983. Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF 1: 1-10.

COMISIÓN BRAILLE ESPAÑOLA, ORGANIZACIÓN NACIONAL DE CIEGOS ESPAÑOLES (ONCE). 2015. La didáctica del braille más allá del código nuevas perspectivas en la alfabetización del alumnado con discapacidad visual. España. Disponible en: http://www.once.es/new/servicios-especializados-en-discapacidad-visual/braille/documentos/DOCUMENTO%20TECNICO%20B%2011%20DIDACTICA%20DEL%20BRAILLE%20V1.pdf

CUADRO, A. & PIÑEYRO, V. 2008. Caracterización de los lectores Braille: un estudio comparativo con buenos lectores videntes. In: XV Jornadas de Investigación y Cuarto Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Universidad de Buenos Aires. Disponible en: htps://www.aacademica.org/000-032/10

PIAGET, J. & VIGOTSKY, L. 2012. Teorías del aprendizaje. Disponible en: https://www.fichier-doc.fr/timer.php?id=37410

OCHAÍTA, R. 2013. La aptitud lingüística en estudiantes ciegos. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: http://eprints.ucm.es/22395/1/T34661.pdf

Published

2017-12-06

How to Cite

González-Valero, B. (2017). Strategies for reading and writing in students with visual disabilities. Ciencia & Futuro, 7(4), 131–150. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1482