Strategic management procedure for Mipymes in Communications from a social responsibility approach

Authors

  • Julio A. Domínguez-García Universidad de Moa
  • Yordanis Torres-Batista Universidad de Moa

Keywords:

economic actors, company, Cuban economy, communication company.

Abstract

 Abstract: A strategic management procedure for Mipymes in Communications was proposed from a social responsibility approach. The work is structured in four stages and ten steps where a new theoretical-methodological conception of strategic management for MSMEs in Communications is established, whose application will allow a more efficient and effective development of MSMEs in communications; improves the competitiveness of this type of companies in the decision-making process by interacting and satisfying the needs of their customers.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASTELLANOS, O., GÁLVEZ, B., MONTOYA, L., LAGO, Y. & MONTOYA, I. (2006). Medición del potencial de investigación y desarrollo de las pymes a partir de su capacidad de gestión organizacional. Revista escuela de Administración de Negocios, (57), 159-171.

BAQUE, L. K., IZQUIERDO, A. M. & VITERI, D. A. (2022). Estructura metodológica de plan estratégico para mejorar las ventas en las MIPYMRS del cantón Quevedo. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 66-74.

FERNÁNDEZ, J., ALFONSO, A. & RAMOS, R. (2022). Procedimiento para el pronóstico de la demanda en una Mipyme cubana. EASI: Engineering and Applied Sciences in Industry, 1(2), 14-22.

GOYES, J. E., ALVARADO, E. S., GAVILÁNEZ, C. V. & ARGUELLO, A. M. (2020). Evolución de las Mipymes según el ciclo de vida. Revista Universidad y Sociedad, 12(S1), 47-52.

MESA, N. T. & MÉNDEZ, L. (2021). Las micro, pequeñas y medianas empresas. Alternativas para su organización jurídica en Cuba. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(2), 292-303.

MUÑIZ, L. P., TOMALÁ, R. A. & ALVARADO, J. Y. (2022). La planeación estratégica y su aporte al desarrollo de las Mipymes en Manabí. Dominio de la Ciencia, 8(1), 372-383.

PAREDES, Y. L. (2017). Gestión estratégica con enfoque en la responsabilidad social para las micro, pequeñas y medianas empresas de alojamiento turístico. Tesis doctoral. Universidad “Marta Abreu” de las Villas, Cuba.

Published

2023-03-01

How to Cite

Domínguez-García, J. A., & Torres-Batista, Y. (2023). Strategic management procedure for Mipymes in Communications from a social responsibility approach. Ciencia & Futuro, 13(1), 113–124. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2255

Issue

Section

Senderos

Most read articles by the same author(s)