Integrator management model of tutoring between peer to peer with technology support for the English learning

Authors

  • Ignacio Delgado-Castellanos Escuela Normal Instituto Jaime Torres Bode, Puebla
  • María E. A. Pérez-Sordo Escuela Normal Instituto Jaime Torres Bode, Puebla
  • Diana A. Morales-Maceda Escuela Normal Instituto Jaime Torres Bode, Puebla
  • Guadalupe Fernández-López Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla

Keywords:

lenguaje learning, lenguaje teaching, communication skills, English lenguage

Abstract

 An integrative management model of peer tutoring with technological support for the learning of English in Normal Schools in Mexico was evaluated. A mixed methodology was used that considered the documentary review for the design and proposal of the model and interviews were applied to specialists to assess the relevance and applicability in educational practice. The results obtained suggest that the integration of peer tutoring and technological support represents an effective strategy to promote English learning. In this sense, the combination of tutoring approaches and digital tools seem to be key elements to enhance the linguistic and personal development of students. In conclusion, this study shows the relevance of implementing an integrative management model of peer tutoring with technological support in the educational field, especially in the context of learning English in Normal Schools in Mexico. The findings obtainedprovide solid support for the adoption of this strategy, which can contribute significantly to the academic and personal development of students.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa-Herrera, J. C. & Barbosa-Chacón, J. W. (2019). La tutoría entre pares: Una mirada al contexto universitario en Latinoamérica. Revista Espacios, 40(15). https://www.revistaespacios.com/a19v40n15/19401530.html

Centro Virtual Cervantes (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas. https://cvc.cervantes.es/enseñanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/marcocomuneurrefer.htm

Díaz-Pompa, F., Hernández-Carreón, N. V., Lores-Leyva, I., & Ortiz-Pérez, O. L. (2023). Cooperative learning and social cohesion: Study in the 4th year classes of tourism degree of Cuba and Mexico. Tuning Journal for Higher Education, 10(2), 189-222. https://doi.org/10.18543/tjhe.2417

González, K. J. (2020). Influencia de los recursos digitales en la enseñanza y el aprendizaje del idioma inglés en las escuelas normales de Oaxaca, México. Revista Boletín Redipe, 9(7), 150-164. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i7.1027

Herrera, L. I., Largo, J. D., & Viáfara, J. J. (2019). Online Peer-Tutoring: A Renewed Impetus for Autonomous English Learning. HOW Journal, 26(2), 13-31. https://doi.org/10.19183/how.26.2.503

Jiménez, M. (2015). Modelo para la implementación de la tutoría entre pares. Atenas, 3(31), 23-31. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/470

Lores-Leyva, I., Díaz-Pompa, F., & Calzadilla-González, O. (2021). Aprendizaje cooperativo: panorama de las investigaciones científicas publicadas en Sciencedirect en el período 1965-2017. Edusol(21), 32-46. https://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/1265/2698

Molina, G., Fuentes, L. M., Mendoza, N., & Ordóñez, T. (2023). Práctica del idioma inglés empleando la plataforma Cambridge Learning Management System (CLMS) con estudiantes de la Escuela Normal de Atlacomulco. Revista Electrónica Sobre Educación Media Y Superior, 10(19). https://www.cemys.org.mx/index.php/CEMYS/article/view/327

Nieto-Cruz, M. C., Cortés-Cárdenas, L., & Cárdenas-Beltrán, M. L. (2013). La tutoría académica en lenguas extranjeras: expectativas y realidades. Educación y Educadores, 16(3), 472-500. https://doi.org/10. 52947EDU.2013.16.3.5

Rebollo, J. (2019). Propuesta de enseñanza de inglés para escuelas normales. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19), e027. https://doi.org/10.23913/ride.v10i19.543

Tejeda, M. (2016). La tutoría académica en el proceso de formación docente. Opción, 32(13), 879-899. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31048483042

Topping, K. (2015). Peer tutoring: old method, new developments. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 38(1), 1-29. https://doi.org/10.1080/02103702.2014.996407

Urdiales, M., Guerrero, D., Villarreal, M., & Rodríguez, V. (2018). Efecto de un programa de tutoría de pares para el aprovechamiento escolar del idioma Inglés. In Educación y Pedagogía en Latinoamérica 2018. iQuatro.

Valdebenito, V., & Duran, D. (2015). Formas de interacción implicadas en la promoción de estrategias de comprensión lectora a través de un programa de tutoría entre iguales. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(2), 75-85.

Viáfara, J. J. & Ariza, J. A. (2008). Un modelo tutorial entre compañeros como apoyo al aprendizaje autónomo del inglés. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 13(19), 173-2009.

Published

2024-12-03

How to Cite

Delgado-Castellanos, I., Pérez-Sordo, M. E. A., Morales-Maceda, D. A., & Fernández-López, G. (2024). Integrator management model of tutoring between peer to peer with technology support for the English learning. Ciencia & Futuro, 14(4), 522–538. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2648

Most read articles by the same author(s)