Actions at Moa University library for Sustainable Development

Authors

  • Niurka de la Vara-Garrido Universidad de Moa, Moa
  • Lianet C. Alba-Alba Universidad de Moa, Moa
  • Yoneidis Hernández-Pérez Universidad de Moa, Moa
  • Josefa Mestre-Lamorú Universidad de Moa, Moa
  • Flor Reyes-Hernández Universidad de Moa, Moa

Keywords:

university libraries, Sustainable Development Goals, library services

Abstract

This research is a proposal of actions developed by the Library from Moa University with the purpose of disseminating information, educating the university community and supporting the activities carried out at the institution regarding Agenda 2030. For this purpose, documentary analysis, brainstorming technique and direct participant observation were used. As a result, a description with practical examples of activities related to Sustainable Development prioritized by the reporting institution is showed. The results also revealed that the carried out activities allow strengthening library management at the University of Moa, essentially in the area of information services and products, while intentionally contributing to visualize the 2030 agenda through different bibliographic collections treasured by the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, A. M., Delso, M. R., García, M. I. & González, G. (2023). ¿Cómo pueden las bibliotecas universitarias ser el eje social de su Universidad? La Biblioteca de la Universidad Camilo José Cela y el Programa SFERA Experience 2022. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 38(125), 103-117. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9030060

Alonso-Becerra, A., Baños-Martínez, M.A & Columbié-Santana, M. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible desde la proyección estratégica de la educación superior. Ingeniería Industrial, 42(1), 62-77. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362021000100062

Carvalho, M. (2024). Las bibliotecas y la Agenda 2030: el caso portugués. Libros, 74(4), 323-335. https://doi.org/10.1515/libri-2024-0099

Costa, T. & Alvin, L. (2021). A Agenda 2030 e a ciência da informação: o contributo das bibliotecas e centros de informação. Revista Ibero-Americana de ciência da informação, 14(2), 628-617. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n2.2021.37380

De-Graft, Johnson-Dei; Yaba-Asante, F. (2022). Role of academic libraries in the achievement of quality education as a sustainable development goal. Library management, 43(6), 439-459. https://doi.org/10.1108/LM-02-2022-0013

García, M. I. (2020). La implementación de los ODS de la Agenda 2030 en las bibliotecas universitarias. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 35 (120), 101-121. https://www.aab.es/app/download/33482372/Bibliotecas-Bolet%A1n-120%20-%20101-121.pdf

García-Parra, M., de la Barrera, F., Plazas-Leguizamón, N., Colmenares-Cruz, A., Cancimance, A., & Soler-Fonseca, D. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en América: Panorama. LA GRANJA. Revista de Ciencias de la Vida, 36(2), 45-59. http://doi.org/10.17163/lgr.n36.2022.04

García-Rodríguez, A. & Gómez-Díaz, R. (2022). Diseño de edificios bibliotecarios y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Anuario ThinkEPI, 16, 1-9. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a34

Gil, C. G. (2018). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, (140), 107-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6312616

IFLA (2014). Guía: Las Bibliotecas y la Agenda de Desarrollo post 2015 de las Naciones Unidas: Programa de Acción de la IFLA para el Desarrollo a través de las Bibliotecas. https://www.ifla.org/wp-ntent/uploads/2019/05/assets/hq/topics/libraries-development/documents/ifla-post-2015-a2i-libraries-toolkit-es.pdf

IFLA (2016). Acceso y oportunidades para todos: cómo contribuyen las bibliotecas a la Agenda 2030 de las Naciones Unidas. http://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/libraries-development/documents/access-and- opportunity-for-all-es.pdf

Iribarren-Maestro, I., Benítez-Berrocal, M. & Pérez-Borrego, E. (2022). ¿Cómo medir la contribución de la investigación universitaria a los Objetivos de Desarrollo Sostenible? XIX Workshop Rebiun de Proyectos Digitales. https://repositoriorebiun.org/handle/20.500.11967/1114

Larios Rodríguez, M., Rey Martín, C. y Balagué Mola, N. (2021). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible en las bibliotecas de las Universidades Públicas Españolas: incorporación en los instrumentos de gestión universitaria y buenas prácticas bibliotecarias. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información (18), 1-33. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/2904

Lloret, C., Botella, M., Alcantud, M., & Soriano del Castillo, J. M. (2021). Por una ciudadanía global e intercultural de acuerdo con los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Conrado, 17(78), 7-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000100007&lng=es&tlng=es.

Marraud, G. (2021). Bibliotecas universitarias y ODS: Pensar en los humanos, no en los usuarios. RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 18. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/2903

Marraud, G. (2022). Digitalización y contribución de las bibliotecas universitarias a la agenda 2030. XIX Workshop Rebiun de Proyectos Digitales. http://hdl.handle.net/20.500.11967/1113

Pereira, A.P., Ribeiro, O.B., Gazparini, Z.A. & Paletta, F.C. (2021). La biblioteca pública como dispositivo de transformación social y la Agenda 2030. Revista Brasileña de Ciencias de la Información, 15 (27), https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/download/12492/8216/42617

Ramírez, E. M. (2022). La contribución de las bibliotecas universitarias al desarrollo sostenible de la Agenda 2030. https://biblio.juridicas.unam.mx/bjv

Sánchez-García, S. (2024). La transformación social de las bibliotecas: luces y sombras. Anuario ThinkEPI, Anuario ThinkEPI, 18, 1-6. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2024.e18a24

Ullah, A. & Usman, M. (2023). Role de libraries in ensuring quality education at higher education institutions: a perspective of Pakistan. Inverge Journal of Social Science, 2(4), 13-22. https://doi.org/10.63544/ijss.v2i4.57

Wan, W., Shaifuddin, N., Mohamad, A.A., Ahmmad, F.H., Rambeli, S.A. & Mohd, N. (2023). Recursos electrónicos en bibliotecas académicas y su contribución a los objetivos de Desarrollo sostenible. Revista de Gestión de la Información y el Conocimiento, 13(1), 121-131. https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/77359/

Published

2025-06-01

How to Cite

de la Vara-Garrido, N., Alba-Alba, L. C., Hernández-Pérez, Y., Mestre-Lamorú, J., & Reyes-Hernández, F. (2025). Actions at Moa University library for Sustainable Development . Ciencia & Futuro Is a Peer-Reviewed Electronic Journal Published Quarterly by the University of Moa. Its Objective Is to Disseminate Scientific Research in Various Fields of Technical Sciences. It Is Aimed at Researchers, Professionals, Academics and Students. It Has an International Reach and Maintains an Ongoing Call for Papers., 15(2), 187–199. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2754