METHODOLOGY ON READING COMPREHENSION SKILL FOR MEDICAL PURPOSE

Authors

  • Yeldis Céspedes Fernández Filial de Ciencias Médicas
  • Adis Fiol Cuenca Universidad de Moa
  • Isabel M. García Breff Universidad de Moa
  • Dania Osorio Díaz Filial de Ciencias Médicas
  • Yanelis Laurencio Matos Filial de Ciencias Médicas

Keywords:

English language, methodological orientation, four years students

Abstract

A methodology for the teaching of the English language for a medical purpose in the Medicine career was elaborated, having its epistemological and praxiological foundation in considering the holistic, complex, interdisciplinary and integrating nature of the language contents and the remaining disciplines of the Medicine career. The 4 stages that compose it, were determined, in its structure, objective and actions to be developed and the methodological orientations are distinguished. For the development of the study, various methods and techniques were used, such as logical history, analysis-synthesis, inductive-deductive, structural systemic, surveys, interviews and socialization workshops. It is concluded that the application of the proposal methodology contributes to favor the process of reading comprehension for medical purposes in the 4th year students of the Medicine career at the Tamara Bunke Bider Medical Sciences Affiliate in Moa.

References

Alonso, L. A., Larrea, J. J., Bazurto, J. A., Vera, E., & Macías, A. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio Mecánica Industrial, caso de estudio. Revista Espacios, 40(29), 16-25. Antich, R. (1986). Metodología de la enseñanza de lenguas extranjeras. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación. https://www.revistaespacios.com/a19v40n29/a19v40n29p16.pdf

Cuña, B. L. (2015). Una metodología para el establecimiento de relaciones interdisciplinarias desde el trabajo metodológico de la disciplina Historia Universal. (Manuscrito no publicado). Tesis presentada en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas. ICCP, La Habana, Cuba.

Cuñachi Duire, G. A., & Leyva Tejada, G. J. (2018). Comprensión lectora y el aprendizaje en el área de Comunicación Integral en los estudiantes de Educación Básica Alternativa de las instituciones educativas del distrito de Chaclacayo UGEL 06 Ate-Vitarte año 2015. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1335

Escobar Aguirre, J., & Jiménez Murcia, F. J. (2019). Compresión lectora en inglés mediante el uso de herramientas interactivas en la básica secundaria. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5883

López, Y. N. (2017). Una metodología para el desarrollo de la competencia interventiva en el trastorno por déficit de atención con/sin hiperactividad. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. (Manuscrito no publicado). Universidad de Guantánamo. Cuba.

Olivero, M. (2012). La comprensión lectora como habilidad fundamental en la disciplina idioma Ingles en el proceso de formación profesional del ingeniero mecánico. Pedagogía Universitaria, Vol. XIX No. 3, 2014. 19 (3), 58+

Olivero, M., Tamayo, R. & Acosta, G. (2021). Metodología para el desarrollo de la competencia comunicativa del idioma inglés en los estudiantes de Minas. Memorias del I Congreso Internacional de Educación y Pedagogía Reformulaciones, variantes y estrategias de los procesos de aprendizaje 2030. Editorial Académica Española. ISBN: 978-620-3-87645-1.

Published

2023-07-17

How to Cite

Céspedes Fernández, Y., Fiol Cuenca, A., García Breff, I. M., Osorio Díaz, D., & Laurencio Matos , Y. (2023). METHODOLOGY ON READING COMPREHENSION SKILL FOR MEDICAL PURPOSE. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(1), 10–25. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2319

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)