TEACHING TASKS WITH A DEVELOPER APPROACH FOR THE TEACHING LEARNING PROCESS OF NATURAL SCIENCES

Authors

  • Suraimy García Cruz Universidad de Moa
  • Yenni Montero Linares Universidad de Moa
  • Ivet Vega Taberas Universidad de Moa
  • Yoandy Toirac Pérez Universidad de Moa
  • Ismel Suárez González Universidad de Moa

Keywords:

developer learning, educational process, natural sciences, basic education

Abstract

This study is a proposal of teaching tasks with a developer approach to promote the teaching-learning process of Natural Sciences. Theoretical methods such as the historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive and systemic-structural-functional were used: empirical methods such as scientific observation, interviews and surveys; and mathematical-statistical methods for processing the collected data. It is concluded that designing teaching tasks demand from the teacher a change about the concept of diagnosis, planning, organization, execution, control and evaluation of the teaching-educational process and the student’s conscious of his active role in learning. The methodological proposal is suitable and pertinent and constitutes a working tool for science teachers.

References

Addine, F., & García, G. (2007). La interacción núcleo de las relaciones interdisciplinarias en el proceso de la práctica laboral investigativa de los profesionales de la educación. Material impreso.

Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. _ La Habana: Ed. Pueblo y educación.

Álvarez, C., & Sierra, V. (1995). Metodología de la investigación científica. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Borges, R. L. M., & Collado, J. L. G. (2012). Experiencias acerca de la evaluación integradora en el colectivo del primer año de la carrera Educación Laboral e Informática. EduSol, 12(38), 62-69. https://www.redalyc.org/pdf/4757/475748677008.pdf

Cruz Brunet, G. Y. D. L. (2021) Tareas docentes desarrolladoras en la asignatura Pediatría Básica de la carrera de Medicina.

Decolin, E. L., Sánchez, I. L., & Gainza, M. G. (2016). Modelo pedagógico para propiciar el protagonismo estudiantil en la Educación Técnica y Profesional. EduSol, 16(56), 118-127. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5678391

Díaz Rodríguez, W., Suárez Suárez, G., & González Curbelo, V. B. (2018). Sistema de tareas docentes para el estudio de conceptos en la asignatura Química 11no grado. Conrado, 14(62), 170-178. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442018000200029&script=sci_arttext

Garcés Llauger, S., Bonet Avilés, L., & Garcés Llauger, D. I. (2022). Tareas docentes con carácter desarrollador en la formación de profesionales. EduSol, 22(81), 63-77.

Maldonado, A. A. M., Torres, I. C. T., & Sarduy, Y. P. (2014). La tarea integradora en contexto vs. Los problemas matemáticos escolares. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 5(3), 237-246. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6580942

Martínez Rubio, B. N., & Addine Fernández, F. (2011). METODOLOGÍA PARA EL DISEÑO DEL PROCESO DE ENSEÑANZA-PRENDIZAJE INTERDISCIPLINARIO EN EL NIVEL AÑO, DESDE EL EJE INTEGRADOR ROBLEMA PROFESIONAL. Opuntia Brava, 3(1), 51-66.

Parés, R. M. (2018). La formación laboral investigativa de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Logopedia para dirigir la atención logopédica integral.

Rico, P., & Silvestre, M. (2003). Proceso de Enseñanza-Aprendizaje en Compendio de Pedagogía. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Rico, P., Santos, E., Díaz, A., Miranda, T., & Reinoso, C. (2016). Una didáctica histórico-cultural para el desarrollo de la personalidad de los estudiantes. La Habana, Cuba. Soporte digital.

Rodríguez, I. M. G. (2020). La evaluación integradora del aprendizaje desde el año académico en la formación inicial del Licenciado en Educación (Doctoral dissertation, Universidad de Ciego de Ávila).

Rodríguez, Y. (2020). Tareas docentes en el proceso docente-educativo. Monografía consultada en Internet.

Rondón, M. D. L. A. D. (2006). Las tareas integradoras en la enseñanza de la química. El colectivo pedagógico para lograrlas. Revista Cubana de Química, 18(2), 92-99. https://www.redalyc.org/pdf/4435/443543704035.pdf

Sánchez, Y. R. P., Ramirez, L. C., & Velázquez, D. M. (2018). Concepción didáctica de la tarea docente desarrolladora. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 6(1), 1-16. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/1310

Segovia Palma, P., Pinos Robalino, P., & Murillo Sevillano, I. (2017). Tareas docentes sobre contenidos de Anatomía del Aparato Estomatognático de la carrera de Odontología. Revista Universidad y Sociedad, 9(1), 74-80. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202017000100010&script=sci_arttext

Travé González, G., & Cuenca López, J. M. (2000). Estrategias y actividades de enseñanza en Ciencias Sociales: análisis de caso. Revista Investigación en la Escuela, 40, 69-76.

Vygotsky, L. S. (1987). Historia de las funciones psíquicas superiores. (2º Ed.) La Habana. Cuba: Siglo XXI.

Wilson, R. C., & Borges, R. M. (2014). La tarea integradora: eje integrador en el colectivo de año. EduSol, 14(48), 1-12. https://www.redalyc.org/pdf/4757/475747189002.pdf

Zilberstein Toruncha, J., & Olmedo-Cruz, S. (2015). Didáctica desarrolladora: posición desde el enfoque histórico cultural. Educação e filosofia, 29(57), 61-93. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-596X2015000100061&script=sci_abstract

Zilberstein, J., & Portela, R. (2002). Una concepción desarrolladora de la motivación y el aprendizaje de las ciencias. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2024-12-09

How to Cite

García Cruz, S., Montero Linares, Y., Vega Taberas, I., Toirac Pérez, Y., & Suárez González, I. (2024). TEACHING TASKS WITH A DEVELOPER APPROACH FOR THE TEACHING LEARNING PROCESS OF NATURAL SCIENCES. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 421–438. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2662

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)