Didactic material to calculate the passport of drilling and blasting of underground excavations

Authors

  • Luis A. Ramírez-Meléndez Universidad de Moa
  • Gianna B. Moya-Rivera Universidad de Moa

Keywords:

horizontal excavations, vertical excavations, electronic spreadsheets, underground excavations, word templates

Abstract

A didactic material was elaborated that allows calculating the drilling and blasting passport of horizontal and vertical underground excavations. An Excel Electronic Calculation Sheet was designed to facilitate the calculation of the drilling and blasting passport for vertical and horizontal underground excavations for the different types of sections. The analysis and synthesis method, mathematical methods and the AutoCAD Civil 3D computer program were used. Templates for processing the results of the different types of sections were prepared. The material created can be used by the mining and construction industries to provide solutions to the issue of construction materials as well as infrastructures.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGARITA, R. D., DUARTE, J. E., & FERNÁNDEZ, F. H. (2018). Desarrollo de un MEC para la creación de cultura ciudadana sobre el uso del recurso hídrico en estudiantes de educación básica. Revista Espacios, 39 (15), 19.

BARRERA, L. D. (2017). Validación del modelo Kuz-Ram para optimizar la fragmentación de roca por voladura. Universidad Nacional Autónoma de México.

BAUTISTA, M. G., MARTÍNEZ, A. R. & HIRACHETA, R. (2014). El uso de material didáctico y las tecnologías de información y comunicación (TIC’s) para mejorar el alcance académico. Ciencia y Tecnología, 14, 183-194.

CANDOMBO, L. & MANUEL, J. (2019). Desarrollo de un Software para el diseño de voladuras en el laboreo de excavaciones subterráneas horizontales (Doctoral dissertation, Departamento de Minas).

DIÉGUEZ, Y., OTAÑO, J., SARGENTÓN, G. (2014). Diseño de voladuras de contorno en túneles Minería y Geología, 30(3), 49-66.

ESPINOZA, J. L. (2004). Usos didácticos de la hoja electrónica Excel. Revista virtual matemática, educación e internet, 5(2).

MORALES, M. & DEL CARMEN, G. (2020). Percepción del profesorado y el alumnado universitario de la formación temprana en investigación científica. Actualidades investigativas en educación, 20(3), 71-91.

NIÑO, J. & FERNÁNDEZ, F. H. (2019). Una mirada a la enseñanza de conceptos científicos y tecnológicos a través del material didáctico utilizado. Revista Espacios, Vol. 40(15), 4.

OTAÑO, J. (2014). Fragmentación de rocas con explosivos. Editorial Universitaria Félix Varela.

RANGEL ARZOLA, J. E. & ORTIZ J. (2022). Modelación matemática lineal y videos en la formación de ingenieros. Matemáticas, educación y sociedad, 5(3), 40-49.

SENA LEITE, FRANCISCO (2013). Desarrollo de una Herramienta para el Diseño de Voladuras en Túneles. Trabajo de diploma. Universidad Politécnica de Madrid.

TORRES, T. & GARCÍA, A. (2019). Reflexiones sobre los materiales didácticos virtuales adaptativos. Revista cubana de educación superior, 38(3).

Published

2023-03-01

How to Cite

Ramírez-Meléndez, L. A., & Moya-Rivera, G. B. (2023). Didactic material to calculate the passport of drilling and blasting of underground excavations. Ciencia & Futuro, 13(1), 15–24. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2248

Issue

Section

Ciencia Universitaria

Most read articles by the same author(s)