The Sustainable Development Goals and the Information Sciences professional

Authors

  • Alexander Turro-Noa Universidad de Moa

Keywords:

information literacy, professional competence, Education for sustainable development

Abstract

The different epistemological conceptions related to education for sustainable development, and their relationship with the Information Sciences professional, were analyzed. Theoretical methods such as analysis, synthesis and hermeneutics are used. Epistemological approaches were obtained regarding the relationship between education for sustainable development and Information Sciences. It is concluded that education for sustainable development for these professionals should prepare them to achieve information literacy and reduce the digital divide

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHÁVEZ, C. A. (2023). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y su aporte en la Educación Ambiental ecuatoriana MENTOR Revista de Investigación Educativa y Deportiva, 2(4), 110-136. https://revistamentor.ec/index.php/mentor/article/view/5175.

FERRANDO, S. (2020). La importancia de la educación para el desarrollo sostenible en educación infantil. http://hdl.handle.net/10234/192159.

FERNÁNDEZ, S. & CÁRDENAS, M.C. (2015). Formación de competencias investigativas en Ciencias de la Información desde la Universidad de La Habana. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 26(1), 34-47. https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/acimed/article/view/647.

GARCÍA-ARCE, J. G. AND GUTIÉRREZ-BARBA, B. E. (2023). Institutional philosophy and sustainable develop¬ment goals: underlying linkages. Alteridad, 18(1), 70-82. https://doi.org/10.17163/alt.v18n1.2023.06.

Muñoz, V., Sobrino, M.R., Benítez, L. y Coronado, A. (2017). Revisión sistemática sobre competencias en desarrollo sostenible en educación superior. Revista Iberoamericana de educación, 73, 85-108. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/174749/v.73%20p%2085-108.pdf?sequence=1.

RIECKMANN, M. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. UNESCO Publishing. https://books.google.com.cu/books?hl=es&lr=&id=QaEzDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP4&dq=info:PtL25Wpify8J:scholar.google.com/&ots=DlqSVAwjWT&sig=XKGArD2INixrBKiO82TfGccvJdc&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false.

SANTIAGO, I. & ALDANA, Y. (2022). Los objetivos para el desarrollo sostenible en el proceso de formación en la carrera de Medicina. Ciencia & Futuro 12(1), 144-154. http://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2151.

SIME, A., IZQUIERDO, J. R., & RAMOS, E. V. (2023). Los objetivos del desarrollo sostenible y su inclusión al currículo universitario: una revisión de literatura. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(2), 313–330. https://doi.org/10.56712/latam.v4i2.613.

Published

2023-09-25

How to Cite

Turro-Noa, A. (2023). The Sustainable Development Goals and the Information Sciences professional. Ciencia & Futuro, 13(3), 503–514. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/2373

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)