THE MOTIVATION FOR LEARNING THE HISTORY OF CUBA IN THE MINING ENGINEERING CAREER

Authors

  • Alexander Paz González Universidad de Moa
  • Falconeri Lahera Martínez Universidad de Holguín
  • Ángela L. Rodríguez Maden Universidad de Holguín
  • Dalay García Naún Universidad de Moa

Keywords:

motivation, teaching-learning, mining, environment, history

Abstract

A methodology was developed to promote motivation in learning the History of Cuba as it is considered of great importance in the social, cultural and environmental context in which these professionals are trained. In the diagnosis made, difficulties were evidenced that greatly affect the incentive towards this subject. For the development of the study, various methods and techniques were used such as: analysis, synthesis, induction - deduction, scientific observation, surveys and interviews. The application of the proposal contributed to favor the teaching-learning process of the contents of the History of Cuba from a professional approach.

References

Abarca, S. (1995). Psicología de la motivación. San José, CR: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Alonso Tapia, J. (1991). Motivación y estrategias de aprendizaje: Determinantes contextuales e influjo recíproco. C. MONEREO (Comp.), Las estrategias de aprendizaje: procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Ediciones Doménech.

Artola Pimentel, M. D. L., Tarifa Lozano, L., & Finalé de la Cruz, L. (2019). Planes de estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Revista Universidad y Sociedad, 11(2), 364-371.

Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Síntesis. Psicología, Madrid. Espacios en Blanco-Serie indagaciones-Nº, 177-198.

Bueno, J. A. (1995). Motivación y aprendizaje. Psicología de la educación, 227-255.

Campanario, J. M. (2002). ¿Cómo influye la motivación en el aprendizaje de las ciencias. Recuperado el, 15 http://www2.uah.es/imc/webens/127.html

Domínguez, G. L.(1992). Caracterización de los niveles de desarrollo de la motivación profesional en jóvenes estudiantes (Doctoral dissertation, Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias psicológicas. Universidad de La Habana).

Gagné, R. M. (1985). Las condiciones del aprendizaje. México, Trillas.

González Serra, D. (2017). Los niveles de la motivación. Teoría y evaluación.

McClelland, D. C. (1989). Estudio de la motivación humana (Vol. 52). Narcea Ediciones.

Raffini, J. P. (1998). 150 Formas de incrementar la motivación en clase. Editorial Pax México.

Yero, G. C., & Figueredo, E. P. (2018). Ideas pedagógicas de Fidel Castro Ruz. Pedagogía Profesional. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/view/627

Published

2023-07-17

How to Cite

Paz González, A., Lahera Martínez, F., Rodríguez Maden, Ángela L., & García Naún, D. (2023). THE MOTIVATION FOR LEARNING THE HISTORY OF CUBA IN THE MINING ENGINEERING CAREER. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(1), 114–128. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2326

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)