QUALITY MANAGEMENT IN POSTGRADUATE EDUCATION IN CUBA FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Keywords:
quality management, postgraduate education, sustainable developmentAbstract
This study was conducted to analyze the quality management in postgraduate education in Cuba and its relationship with the achievement of Sustainable Development Goals. Various methods such as historical-logical, analytical-synthetic, and document review were employed. International approaches and models of quality management in postgraduate education were examined, adapting their application to the Cuban context. The need to implement quality strategies in postgraduate education in Cuba was emphasized, highlighting the benefits of incorporating these aspects into the country's academic programs. Furthermore, the essential role of teachers in quality management was addressed, emphasizing the importance of their continuous training and development. The study presented specific conclusions and recommendations for Cuba, emphasizing the importance of adequate strategic planning, improvement of quality assurance systems, and efficient collaboration between academic and governmental institutions. These measures will contribute to strengthening the quality management in postgraduate education and its impact on sustainable development in Cuba.References
Alpízar Santana, M., & Ramos Carrillo, F. (2016). La financiación como soporte de la educación superior cubana. Revista Cubana de Educación Superior, (3), 119-134. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842018000100008&lng=es&tlng=es
Alpízar Santana, M., Velázquez Zaldivar, R., & García Báez, R. (2023). El desafío de enfrentar desigualdad y calidad en la educación superior en América Latina. Universidad Y Sociedad, 15(5), 10-23. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4046
Cummings, W. K., & Teichler, U. (2015). The relevance of the academy. In The relevance of academic work in comparative perspective (pp. 1-15). Cham: Springer International Publishing. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-11767-6_1
Fonseca, J., Quiñones, D., & Díaz, M. (2022). Los principios de la educación de posgrado en Cuba y la calidad de los procesos universitarios. Opuntia Brava, 14(3), 120-132.https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1625.
Kayyali, M. (2023). An Overview of Quality Assurance in Higher Education: Concepts and Frameworks. International Journal of Management, Sciences, Innovation, and Technology (IJMSIT), 4(2), 01-04. https://ijmsit.com/volume-4-issue-2/
Kehm, B. M., & Teichler, U. (2016). Doctoral Education and Labor Market: Policy Questions and Data Needs. The science and technology labor force: The value of doctorate holders and development of professional careers, 11-29. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-27210-8_2
Knight, J. (2017). Education hubs: International, regional and local dimensions of scale and scope. In Space, Place and Scale in the Study of Education (pp. 118-131). Routledge.
Molesworth, M., Nixon, E., & Scullion, R. (2009). Having, being and higher education: The marketisation of the university and the transformation of the student into consumer. Teaching in higher Education, 14(3), 277-287. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13562510902898841
Molina, E. V., León, G. de la C., & González, M. (2019). Diseño de un modelo de gestión del postgrado. Revista Espacios, 40(8), 1-19.
Organización de Naciones Unidas (ONU). (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Versión digital.
Pulido Díaz, A., & Barreiro Pousa, L. (2020). La gestión de la evaluación del aprendizaje en la educación superior en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2), e12. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S025743142020000200012&lng=es&tlng=es
Rodríguez Varela, D., De León Lafuente, L. A., & Galarza López, J. (2015). Los retos actuales de las instituciones de educación superior en el área de la gestión. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 52-55. http://rus.ucf.edu.cu/.
Salazar, Y. (2021). Escuela y comunidad. Desafíos en la participación. In R. Jiménez& E. Verdecia (Eds.), Educación en Cuba. Criterios y Experiencias desde las Ciencias Sociales (265 - 280). Publicaciones Acuario.
UNESCO. (2022). Más allá de los límites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. Documento de trabajo para la Conferencia Mundial de Educación Superior. UNESCO. https://www.google.com/search?q=+UNESCO.
Villavicencio Plasencia, M. V. (2019). Internacionalización de la educación superior en Cuba. Principales indicadores. Economía y desarrollo, 162(2). https://revistas.uh..cu/econdesarrollo/article/view/1625.
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial permite que el beneficiario de la licencia tenga el derecho de copiar, distribuir, exhibir y representar la obra y hacer obras derivadas para fines no comerciales siempre y cuando reconozca y cite la obra de la forma especificada por el autor o el licenciante.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
Lo anterior debe realizarse siempre sobre el artículo ya publicado por la Revista de Innovación Social y Desarrollo.
Los autores mantienen el control sobre la integridad de sus trabajos y el derecho a ser adecuadamente reconocidos y citados.
A los editores se les otorgan derechos no exclusivos para publicar y distribuir.