EDUCATIONAL STRATEGY TO STRENGTHEN THE VALUE OF PROFESSIONALISM IN STUDENTS OF THE SHORT CYCLE NURSING CAREER

Authors

  • Dania Osorio Díaz Filial de Ciencias Médicas de Moa
  • Aracelis Alba Tejeda Filial de Ciencias Médicas de Moa
  • Idalmis Ortiz Sánchez Universidad de Moa
  • Leonor García Vega Filial de Ciencias Médicas de Moa

Keywords:

graduates, integral project, axiological potentialities

Abstract

The present investigation is based on the determination of the insufficiencies presented by the Short Cycle Nursing students at the Moa Medical Sciences Branch in the development of professionalism value, which limits the mode of action once graduated to the health entities of the territory; As a solution, an educational strategy was proposed to strengthen this value through educational work projects in the brigade. To develop the study, various methods and techniques were used such as historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, observation, survey, interview, documentary, mathematical and statistical analysis. With the application of the proposal, the evolution of the value of professionalism in the training process of Short Cycle Nursing students is evident.

References

Castelli Candia, P. C. (2022). Valores del profesionalismo médico en la formación del psiquiatra en las universidades de la Provincia de Concepción. http://repositorio.udec.cl/handle/11594/10175

Estévez Azahares, Y. (2022). Estrategia Educativa para fortalecer el valor altruismo en los estudiantes de Medicina de la Filial de Ciencias Médicas Tamara Bunke Bider (Doctoral dissertation, Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Educación Superior). http://ninive.ismm.edu.cu/handle/123456789/4079

Felipe, A. E. (2022). Concepciones sobre el profesionalismo de estudiantes de primer año de medicina veterinaria. Ciencia, Docencia y Tecnología, 33(66), 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8654360

Orellana Pérez, V. C. (2012). Estrategia Educativa para fortalecer el valor responsabilidad en los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Bioanálisis Clínico en Moa (Doctoral dissertation, Tesis presentada en opción al título de Máster en Educación Superior). http://ninive.ismm.edu.cu/handle/123456789/2192

Rubio, S. F., & Giselis, A. (2016). Actividades educativas para fortalecer el valor humanismo en estudiantes de la carrera de medicina. Policlínico Juan Manuel Páez (Doctoral dissertation, Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Educación Superior). https://ninive.ismm.edu.cu/handle/123456789/4066

Sánchez, M. M., Colunga, C. J. B., & del Prado Morales, M. (2006). Familia y valores? ¿Hacia dónde vamos? Santiago, (111), 179-188. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/download/2690/2434

Published

2023-12-07

How to Cite

Osorio Díaz, D., Alba Tejeda, A., Ortiz Sánchez, I., & García Vega, L. (2023). EDUCATIONAL STRATEGY TO STRENGTHEN THE VALUE OF PROFESSIONALISM IN STUDENTS OF THE SHORT CYCLE NURSING CAREER. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(2), 282–294. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2445

Issue

Section

Ideas-Soluciones