REALITY AND PERSPECTIVE OF ENGLISH LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES AT MOA UNIVERSITY

Authors

  • Adelfa Verdecia Cruz Universidad de Moa
  • Beatriz Aguilera Verdecia Hospital General, Moa, Holguín
  • Dalay García Naún Universidad de Moa
  • Vilma Pérez Pérez Universidad de Moa

Keywords:

reading comprehension, communicative tasks, communicative skills

Abstract

The study is aim to favor the development of professional communication on students from Moa University. With this purpose, the following methods were used: hypothetical-deductive, analytical-synthetic and systemic structural-functional, as well as reviewing documents and interview, as empirical level techniques. The result conceives reading comprehension and communicative task as possible didactic procedures for the achievement of intended communicative purposes, based on the implementation of English curricular strategy. The study shows the existence of limiting in the teaching-learning process of English for professional purposes in careers at University of Moa, motivated by the use of didactic procedures that do not favor the communicative exchange in the different specific contexts of professional performance.

References

Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V., & Molina, N. E. C. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. http://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/860

Alberteris Galbán, O., Rodríguez Sánchez, M., & Cañizares Hinojosa, V. (2018). DESAFÍOS DIDÁCTICOS DE LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LAS LENGUAS EXTRANJERAS EN EL CONTEXTO UNIVERSITARIO CUBANO ACTUAL. Revista Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 9(6).

Apa-Terrero, Y., Olivé-Iglesias, M. Á., & Lemus-Reyes, F. (2019). Estrategia Curricular “Dominio del Idioma Inglés” para favorecer la comprensión de textos científicos desde la Química Inorgánica. Luz, 18(4), 14-22. https://www.redalyc.org/journal/5891/589162002005/589162002005.pdf

Arias Gonzáles, J. L., & Covinos Gallardo, M. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL, 1(1), 66-78. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf

Cormenzana, A. J. G., Picornell, Z. R., Nieves, Y. M., & Torres, R. G. S. (2020). Sistema de actividades para implementar la estrategia curricular de idioma inglés en quinto año de Medicina. Medimay, 27(2), 163-175.

De Europa, C. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/17787

Harmer, J. (2015). The practice of English language teaching (With DVD). pearson. https://thuvienso.hoasen.edu.vn/handle/123456789/6819

Hernández, A. T., Rosales, M. R., Góngora, Y. Á., & Ceijas, A. S. (2020). La estrategia curricular del inglés en las asignaturas de Física en la carrera de Técnico superior de Biofísica Médica. Anatomía Digital, 3(3), 6-13.

Hernández, K. C. G., Gutiérrez, R. A., O’farrill, I. E., Savigne, E. G., Valcárcel, N., & Mederos, R. H. (2019). Estrategia didáctica interdisciplinaria para la enseñanza-aprendizaje del Inglés con Fines Específicos en la Licenciatura en Enfermería. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores.

Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela, 36-46.

Hyland, K. (2019). English for specific purposes: Some influences and impacts. Second handbook of English language teaching, 337-353. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-030-02899-2_19.pdf

Navarro Consuegra, M. A., Verdecia Cruz, A., García Cruz, S., & Fiol Cuenca, A. (2021). La comunicación oral en inglés en el contexto metalúrgico; una estrategia didáctica. http://ninive.ismm.edu.cu/handle/123456789/3935

Nunan, D. (1991). Communicative tasks and the language curriculum. TESOL quarterly, 25(2), 279-295. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.2307/3587464

Olivero Herrera, M. O., Tamayo Caballero, R. L., Acosta Coutín, G., & Aguilera Saborit, G. E. (2022). Tareas para el desarrollo de la competencia comunicativa en inglés de estudiantes de Ingeniería de Minas. Mendive. Revista de Educación, 20(2), 394-407. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962022000200394&script=sci_abstract&tlng=pt

Ramirez Berdut, I., Faedo Borges, A., & Macías Sera, R. (2018). Diversidad y comunicación oral en inglés. Propuesta cubana de una metodología diferenciadora.

Published

2024-12-09

How to Cite

Verdecia Cruz, A., Aguilera Verdecia, B., García Naún, D., & Pérez Pérez, V. (2024). REALITY AND PERSPECTIVE OF ENGLISH LANGUAGE FOR PROFESSIONAL PURPOSES AT MOA UNIVERSITY. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 388–406. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2666

Issue

Section

Ideas-Soluciones