ACTIVITIES TO STRENGTHEN THE VALUE OF RESPONSIBILITY IN THE STUDENTS OF THE CAREER CLINICAL ANALYSIS

Authors

  • Neuris Herrera Peña Filial de Ciencias Médicas, Moa, Holguín
  • Liudmila Ducharte Díaz Filial de Ciencias Médicas, Moa, Holguín
  • Dania Osorio Díaz Filial de Ciencias Médicas, Moa, Holguín
  • Damarys Babastro Caboverde Filial de Ciencias Médicas, Moa, Holguín

Keywords:

Value, responsibility, student, humanistic character

Abstract

A set of activities was developed to the strengthening of the value responsibility in work education, on students of 1st year of clinical analysis career, at Tamara Bunke Bider Medical Sciences university branch. To boost the teaching learning process theoretical and empirical methods were applied, as well as an exploratory diagnosis through an interview, following an observation guide with changes, in order to create integral professors, and to enhance the role of students during the educative teaching process and the work education with their actions, giving them protagonism, pointing out their need of assessing  their responsibility, state their viewpoints,  to bring up their iniciatives and to develop their capacityto face problems with certainty and Independence.

References

Amaro C. M. C. (2014). Una aproximación a los valores éticos consensuados por la sociedad cubana. Educ Med Super [Internet]. [citado]; 28(1): [aprox. 14 p.]. http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100006&lng=es

Báxter E. (2003). La educación en valores. Tarea principal de la escuela, la familia y la sociedad. Conferencia central. Congreso pedagogía. La Habana.

Castro R. F. (2011). Encuentro de Fidel con los intelectuales que participaron en la XX Feria internacional del Libro de Cuba. Periódico Granma.

Gómez G, Luis I. (2006). Discurso La Universalización de la Educación Superior Pedagógica. Impacto y proyecciones estratégicas sobre el sistema Educacional Cubano. MINED. Congreso Internacional Universidad. p. 14.

Hodelín T. R, Fuentes P. D. (2014). El profesor universitario en la formación de valores éticos. Educ Med Super [Internet]. [ citado ];28(1):[aprox. 11 p.]. http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100013&lng=es

Lotti A. (2007). Cuba vive una tercera revolución educacional. Periódico Trabajadores. [Internet]. Disponible en: http://edicionesanteriores.trabajadores.cu/temas/aniversario/textos/cubavive.htm

Ministerio de Educación Superior. (2008). Instrucción No. 3 sobre el Sistema de superación de Profesores. Material de trabajo. Ciudad de La Habana: MES. Cuba

Ministerio de Educación. (2006). VII Seminario nacional para maestros. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación. Cuba

Montes de Oca R. N, Machado R (2012). EF. El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Rev Hum Med. [Internet]. Abr [citado ]; 9(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202009000100003&lng=es

Ordaz. H. M, Márquez. M. JL, Díaz- D. T, Páez- P. M, González- D. O. (2010). El proceso de tutoría: Caracterización en la universidad de Pinar del Río. Avances. 12(1).

Rodríguez. P. L. (2009). Las cosas que se quedan. Ciudad de la Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2024-12-09

How to Cite

Herrera Peña, N., Ducharte Díaz, L., Osorio Díaz, D., & Babastro Caboverde, D. (2024). ACTIVITIES TO STRENGTHEN THE VALUE OF RESPONSIBILITY IN THE STUDENTS OF THE CAREER CLINICAL ANALYSIS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 549–559. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2672

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)