Implementation of an activity program to enhance 6th graders motivation

Authors

  • Maritza Cámbara-Rodríguez Universidad de Granma
  • Tárcila Espinosa-Domínguez Universidad de Granma
  • Santos D. Jiménez-Cruz Universidad de Granma
  • Yadira C. Bagarotti-Acebo Universidad de Granma
  • Yusimí Figueredo-Rivero Universidad de Granma
  • Osdaly Jiménez-Sánchez Universidad de Granma

Keywords:

vocational formation, pedagogic motivation, 6th graders.

Abstract

The investigation proposes the implementation of a program which includes extracurricular activities to enhance 6th graders’ motivation in Rafael Maria de Mendive Elementary School. Various theoretical methods were applied such as analytical-synthetic, historical-logic, inductive-deductive and systemic- functional structural methods. The empirical methods that were used included: observation, interviews, questionnaires, and pedagogical tests and descriptive statistics as the statistical method. According to the results of the implementation of the research instruments, the proposed activity program is proven to be effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maritza Cámbara-Rodríguez, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación. Universidad de Granma

Tárcila Espinosa-Domínguez, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación. Universidad de Granma

Santos D. Jiménez-Cruz, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación. Universidad de Granma

Yadira C. Bagarotti-Acebo, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación. Universidad de Granma

Yusimí Figueredo-Rivero, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación. Universidad de Granma

Osdaly Jiménez-Sánchez, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación. Universidad de Granma

References

CHÁVEZ, R. J. A. 1992: Del ideario pedagógico de José de la Luz y Caballero. Pueblo y Educación, La Habana, p. 170-183.

COLECTIVO DE AUTORES. 1976: Tesis sobre la formación de la niñez y la juventud. En: Tesis y Resoluciones. Editado por el DOR de CC del PCC. La Habana, p. 500-532.

MEECE, J. L. 1994: The role of motivation in self–regulated learning. En: D. H. SHUNK & B. J. ZIMMERMAN (Eds.). Self–regulation of learning and performance: Issues and educational applications. Lawrence Erlbaum, Hillsdale, p. 25–44.

MITJÁNS, A. 1981: La personalidad: su educación y su desarrollo. Investigación sobre la orientación profesional. Pueblo y Educación, La Habana.

MONTICO, S. 2004: La motivación en el aula universitaria: ¿una necesidad pedagógica? Ciencia, Docencia y Tecnología. XV (29): 105-112.

POMARES, J. A. 2008: Consideraciones conceptuales sobre motivación. Medisur 6(1): 57–62. Consulta: 4 agosto 2013. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/410/561

VALENZUELA, J., & NIETO, A. 2008: Motivación y Pensamiento Crítico: Aportes para el estudio de esta relación. Revista electrónica de Motivación y Emoción, 28(1), 1-8.

VIGOTSKY, L. S. 1987: Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Científico Técnica, Ciudad de La Habana.

Published

2016-05-30

How to Cite

Cámbara-Rodríguez, M., Espinosa-Domínguez, T., Jiménez-Cruz, S. D., Bagarotti-Acebo, Y. C., Figueredo-Rivero, Y., & Jiménez-Sánchez, O. (2016). Implementation of an activity program to enhance 6th graders motivation. Ciencia & Futuro, 6(2), 88–107. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1281

Most read articles by the same author(s)