Didactic strategy to promote the development of environmental awareness in the eighth grade students of the Mixed Center 18 de Diciembre

Authors

  • Yenys Rodríguez-Fernández Universidad de Granma
  • Tárcila Espinosa-Domínguez Universidad de Granma
  • Yiuska Jerez-Beritán Universidad de Granma

Keywords:

Didactic strategy, environmental awareness, environmental education

Abstract

A didactic strategy was developed to promote the development of environmental awareness in the eighth grade students of the Mixed Center 18 de Dicimbre, through the potential offered by the Natural Sciences program and environmental problems. Theoretical methods were applied as: analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling; As well as empirical ones: observation and pedagogical test. The strategy allows to develop, increase, promote and promote an environmental awareness in students to achieve responsible behavior and ethical principles consistent with the natural environment as demanded by the current times of accelerated economic development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yenys Rodríguez-Fernández, Universidad de Granma

Licenciatura en educación

Tárcila Espinosa-Domínguez, Universidad de Granma

Licenciatura en educación

Yiuska Jerez-Beritán, Universidad de Granma

Licenciatura en educación

References

BLAS, P.; HERRERO, C. & PARTO, A. 1991: Respuesta educativa a la crisis ambiental. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid.

OSORIO, M. 2009: Sistema de ejercicios para el desarrollo de la Cultura Ambiental en los estudiantes de 7º grado de la ESBU: Elías Zaldiba Álvarez. Tesis de maestría. ISP Blas Roca Calderío.

SANTOS, I. 2007: Ficha del Programa Ramal 11 La educación ambiental para el desarrollo sostenible desde la institución escolar. MINED, La Habana.

TORRES, E. 1998: Educación Ambiental: Desarrollo Histórico, Logros y Dificultades. Curso # 4. Pedagogía/01. MINED, La Habana.

VALDÉS, O. 1999: Estado de la introducción de la Educación Ambiental en Cuba (mimeografiado). ICCP, La Habana.

ZABALZA, M. 2000: Estrategias didácticas orientadas al aprendizaje. Revista Española de Pedagogía 58(217): 459-489.

Published

2017-06-02

How to Cite

Rodríguez-Fernández, Y., Espinosa-Domínguez, T., & Jerez-Beritán, Y. (2017). Didactic strategy to promote the development of environmental awareness in the eighth grade students of the Mixed Center 18 de Diciembre. Ciencia & Futuro, 7(2), 91–107. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1396

Most read articles by the same author(s)