Educational actions to promote environmental training in first-year Agronomy students

Authors

  • Yenys Rodríguez-Fernández Universidad de Granma
  • Yiuska Jerez-Beritán Universidad de Granma
  • Roberto Sosa-Gutiérrez Universidad de Granma
  • Luis E. Yero-Espinosa Universidad de Granma
  • Yemnisey Pérez-García Universidad de Granma

Keywords:

Educational actions, environmental awareness, environmental education.

Abstract

A set of educational actions were proposed to promote environmental training in the first year students of Agronomy, through the potential offered by the General Chemistry program and environmental problems. We applied theoretical methods such as analytical-synthetic, inductive-deductive, modeling, as well as empirical: observation, pedagogical test. According to the objectives of the curriculum allows to develop, increase, encourage, enhance environmental training in students that allow responsible behavior and ethical principles consistent with the natural environment as required by the current times of accelerated economic development. The integrated application of the actions allowed demonstrating the feasibility of application of the proposed solution, as well as the development of environmental awareness in the first year students of the Agronomy career, which resulted in substantial changes in their modes of action towards the care and protection of the environment. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yenys Rodríguez-Fernández, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Yiuska Jerez-Beritán, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Roberto Sosa-Gutiérrez, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Luis E. Yero-Espinosa, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Yemnisey Pérez-García, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

References

ADDINE, F. 2004. Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.

ARAUJO, K. I. 2009. Sistema de actividades docentes para contribuir a la formación ambiental de los estudiantes de 8vo grado, escuela Elías Zaldiba Álvarez. Material docente inédito.

BAYON, P. 2002. El medio ambiente: El desarrollo sostenible y la educación. Revista Educación (La Habana) 105(enero-abril): 2-7.

CITMA. 1997. Estrategia Ambiental Nacional. Gaceta Oficial de la República de Cuba. La Habana.

LÓPEZ, O. 2001. En bien del medio ambiente. Juventud Técnica (La Habana) 300(may-jun).

MC PHERSON, M. 2004. La Educación Ambiental en la formación de docentes. Pueblo y Educación, La Habana.

VIGOTSKI, L. S. 1998. Pensamiento y lenguaje. Pueblo y Educación, La Habana.

ZABALZA, M. 2000. Estrategias didácticas orientadas al aprendizaje. Revista Española de Pedagogía (Barcelona) 217(septiembre–diciembre): 459-489.

Published

2018-06-04

How to Cite

Rodríguez-Fernández, Y., Jerez-Beritán, Y., Sosa-Gutiérrez, R., Yero-Espinosa, L. E., & Pérez-García, Y. (2018). Educational actions to promote environmental training in first-year Agronomy students. Ciencia & Futuro, 8(2), 125–142. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1558

Most read articles by the same author(s)