System of exercises for the development of skills in nomenclature and chemical notation of inorganic substances

Authors

  • Yenys Rodríguez Fernández Universidad de Granma
  • Tárcila Espinosa-Domínguez Universidad de Granma
  • Yiuska Jerez-Beritán Universidad de Granma
  • Luis E. Yero Universidad de Granma
  • Roberto Sosa-Gutierrez Universidad de Granma

Keywords:

abilities, nomenclature, chemical notation, inorganic substances.

Abstract

An exercise system was proposed to favor the development of skills in the study of the nomenclature and chemical notation of inorganic substances in their different representations in 9th grade students. The practical contribution lies in a system of chemical exercises on the nomenclature and chemical notation of inorganic substances in their different representations organized by levels of cognitive performance. The research used theoretical methods such as: analysis-synthesis, induction-deduction and empirical mathematics: observation, survey and pedagogical test. The system of exercises, allows to revert the abilities that possessed the students in the nomenclature and chemical notation of the inorganic substances in their different representations in the teaching-learning process of the subject of Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yenys Rodríguez Fernández, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Tárcila Espinosa-Domínguez, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Yiuska Jerez-Beritán, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Luis E. Yero, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

Roberto Sosa-Gutierrez, Universidad de Granma

Ciencias de la Educación

References

AUSUBEL, D. P. 2002. Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Paidós, Barcelona.

COLECTIVOS DE AUTORES. 1978. Química: Libro de Texto. Pueblo y Educación, La Habana.

FERNÁNDEZ, M. 2013. La formulación química en la formación inicial del profesorado: concepciones y propuesta. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 10(Núm. Extraordinario): 678-693.

FERRER, M. 2002. Habilidades Pedagógicas. Tesis doctoral. Universidad de La Habana.

LABARRERE, A. 1987. La solución y la formulación de problemas como forma de contribución al desarrollo de habilidades y al pensamiento matemático. Pueblo y Educación, La Habana.

NOCEDO DE LEÓN, I. 2001. Metodología de la investigación educacional. Segunda Parte. Pueblo y Educación, La Habana.

SANDOVAL, M.; MANDOLESI, M. & CURA, R. 2013. Estrategias didácticas para la enseñanza de la química en la educación superior. Educación y educadores 16(1): 126-138.

VYGOTSKI, L. S. 1995. Pensamiento y lenguaje. Paidós, Buenos Aires.

Published

2017-12-06

How to Cite

Rodríguez Fernández, Y., Espinosa-Domínguez, T., Jerez-Beritán, Y., Yero, L. E., & Sosa-Gutierrez, R. (2017). System of exercises for the development of skills in nomenclature and chemical notation of inorganic substances. Ciencia & Futuro, 7(4), 151–167. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1483

Most read articles by the same author(s)