PEDAGOGICAL STRATEGY TO PROMOTE EDUCATIONAL COMMUNICATION IN THE BACHELOR'S DEGREE IN PRESCHOOL EDUCATION

Authors

  • Yanet Marzo Cuza Universidad de Moa
  • Ismel Suárez González Universidad de Moa
  • Gerardo Nicot Reyes Dirección Municipal del INDER, Moa
  • Idalmis Ortiz Sánchez Universidad de Moa

Keywords:

pedagogical culture, teacher, educational process

Abstract

The development of a pedagogical strategy was proposed to promote educational communication between teachers and students of the Bachelor's Degree in Preschool Education at the University of Moa (UMoa). The activities that appear in it point directly towards the comprehensive development of teachers in correspondence with a humanistic and democratic education. Theoretical, empirical, mathematical and statistical methods were used, as well as the criteria of specialists among practical methods. The implementation of the strategy contributes to the qualitative transformation of teachers, facilitating communication with students in the pedagogical process.

References

Acevedo, Y. G., Santos, S. C., & Ruíz, J. G. (2016). Estrategia pedagógica para la reafirmación profesional en la formación del profesor. Revista Boletín Redipe, 5(7), 78-91. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/93

Baxter, E. (2002). La escuela y la formación del hombre. Compendio de Pedagogía. La Habana: Pueblo y Educación.

García, M. B. (2006). Hacia una comunicación más eficaz. Editorial Pueblo y Educación.

González Rey, F. (1995). La comunicación educativa. Su manejo en la institución escolar. In Curso Pre-congreso Pedagogía (Vol. 95).

Marín, G. J., Curiel, C. P., & Zambrano, R. E. (2014). Del valor educativo de los medios de comunicación, una aproximación al caso audiovisual. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (25).

Morales, R. R., Ibarra, A. L., & Montoya, M. S. R. (2011). Estrategias de comunicación para el descubrimiento y uso de recursos educativos abiertos. REICE. Revista iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 9(4), 141-157. https://www.redalyc.org/pdf/551/55122156010.pdf

Núñez, A. M., Pérez, R. M., & Izquierdo, N. V. (2018). La comunicación entre profesores y estudiantes universitarios durante el desarrollo del Proceso Docente Educativo. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 32(2), 1-10. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=85829

Ortiz Torres, E. (1999). La Comunicación Pedagógica. Material Digitalizado. Ciudad de La Habana. Libros en red. Com.

Torres-Hernández, A. (2021). Comunicación educativa y lenguaje científico-tecnológico: una necesaria valoración teórico-metodológica para la enseñanza de la Física. AlfaPublicaciones, 3(2.2), 50-65. https://www.alfapublicaciones.com/index.php/alfapublicaciones/article/view/59

Published

2023-12-07

How to Cite

Marzo Cuza, Y., Suárez González, I., Nicot Reyes, G., & Ortiz Sánchez, I. (2023). PEDAGOGICAL STRATEGY TO PROMOTE EDUCATIONAL COMMUNICATION IN THE BACHELOR’S DEGREE IN PRESCHOOL EDUCATION. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(2), 295–311. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2446

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)