Orientation workshops for the preparation of the family In the prevention of behavioral disorders

Authors

  • Maritza Cámbara-Rodríguez Universidad de Granma
  • Tárcila Espinosa-Domínguez Universidad de Granma
  • Yadira C. Bagarotti-Acebo Universidad de Granma
  • Yusimí Figueredo-Rivero Universidad de Granma
  • Osdaly Jiménez-Sánchez Universidad de Granma

Keywords:

behavioral disorders, orientation workshops, prevention

Abstract

A set of orientation workshops was prepared for the preparation of the family in the prevention of behavioral disorders in schoolchildren with inappropriate behavior of third grade Miguel Santos Morales elementary school. Scientific methods such as: analysis-synthesis, inductive-deductive, observation, interview, questionnaire and mathematical procedures were used as the percentage calculation to theoretically base the investigation and diagnosis of the main difficulties presented by the families under study. The proposed orientation workshops allow parents to be prepared to prevent behavioral disorders and to appropriately influence the education of children with inappropriate behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maritza Cámbara-Rodríguez, Universidad de Granma

Licenciatura en Educación

Tárcila Espinosa-Domínguez, Universidad de Granma

Licenciatura en Educación

Yadira C. Bagarotti-Acebo, Universidad de Granma

Licenciatura en Educación

Yusimí Figueredo-Rivero, Universidad de Granma

Licenciatura en Educación

Osdaly Jiménez-Sánchez, Universidad de Granma

Licenciatura en Educación

References

ÁLVAREZ, B. 2003: Orientación familiar: Intervención familiar en el ámbito de la diversidad. Sanz y Torres, Madrid.

ARES, P. 2010: Psicología de la familia. Una aproximación a su estudio. Félix Varela, La Habana.

ARTIGAS-PALLARÉS, J. 2002: Problemas asociados a la dislexia. Revista de Neurología 34(1): 7-13.

BETANCOURT, J. 2003: Dificultades en el aprendizaje y trastornos emocionales y de la conducta. Pueblo y Educación, La Habana.

CASTRO, P. & CASTILLO, S. 2005: Familia y Escuela: El trabajo con la familia en el sistema educativo. Pueblo y Educación, La Habana.

CEDEÑO, K. A. T. 2015: La familia como ente educativo y su papel en el desarrollo de la estimulación temprana de los niños de cero a un año. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación 6(1): 191-204.

DEL ROSARIO, M.; DEL SOCORRO, I. & ARCH-TIRADO, E. 2003: Manifestaciones conductuales por las cuales se sospecha de hipoacusia en niños. Anales Médicos 48(4): 199-203.

FONTES, O. & PUPO, M. 2006: Los trastornos de conducta. Una visión multidisciplinaria. Pueblo y Educación, La Habana.

GERVILLA, E. 2003: Educación familiar: nuevas relaciones humanas y humanizadoras. Narcea Ediciones, Madrid.

LLIBRE, J. D. J. & GUERRA, M. A. 1999: Enfermedad de Alzheimer: Situación actual y estrategias terapéuticas. Revista Cubana de Medicina 38(2): 134-142.

NIETO, M. C. 2005: Orientación e Intervención familiar. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas (12): 131-140.

PÉREZ, M. M.; ALARCÓN, M. & BETANCOURT, J. 2008: Concepción pedagógica de la atención integral a niños y adolescentes con trastornos de conducta. Pueblo y Educación, La Habana.

SAVATER, F. 2003: El valor de elegir. Ariel, Barcelona.

TORRE, J. C. 2001: Orientación familiar en contextos escolares. Universidad Pontificia Comillas. RB Servicios Editoriales, SL, Madrid.

VIGOTSKI, L. S. 2001: Psicología pedagógica: un curso breve. G. Blanck (Ed.).

Published

2017-06-02

How to Cite

Cámbara-Rodríguez, M., Espinosa-Domínguez, T., Bagarotti-Acebo, Y. C., Figueredo-Rivero, Y., & Jiménez-Sánchez, O. (2017). Orientation workshops for the preparation of the family In the prevention of behavioral disorders. Ciencia & Futuro, 7(2), 108–131. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/revistacyf/article/view/1397

Most read articles by the same author(s)